Aner fortsatt ikke hva som skjedde

Et døgn etter at flight MH370 forsvant fra radaren er det ingen som vet hva som har skjedd eller hvor flyet, som bar på 239 liv, er blitt av.

Talsmenn for Malaysian Airlines' kriseteam Hugh Dunleavy og Ignatius Ong (t.h.)

Talsmenn for Malaysian Airlines' kriseteam Hugh Dunleavy og Ignatius Ong (t.h.) etter en pressekonferanse i Beijing lørdag kveld norsk tid.

Foto: MARK RALSTON / Afp
Byline Lars Sætren
Journalist
Amerikansk overvåkningsfly h

Dette amerikanske overvåkningsflyet er satt inn i letingen etter Malaysia Airlines flight MH370.

Foto: KEITH DEVINNEY / Afp

– Vi vet fortsatt ikke hvor flyet er, sier talsmann Ignatius Ong for Malaysia Airlines' kriseteam på en pressekonferanse lørdag kveld norsk tid.

Klokka 19.40 norsk tid fredag kveld forsvant Malaysia Airlines flight MH370 plutselig fra radaren – uten å sende ut nødsignal. Siden da er det svært lite som har blitt klart om hva som inntraff.

Det eneste mulige sporet etter Boeing 777-flyet er to oljeflak utenfor kysten av Vietnam, ikke langt fra der flyet sist ble registrert. Det er ikke blitt bekreftet om oljen kan knyttes til flyet.

I NRKs Nyhetssenter får du siste nytt om ulykken.

Det er også blitt kjent at to av passasjerene må ha fløyet med stjålne pass, etter at en italiener og en østerriker som var eiere av disse passene er blitt bekreftet i live helt andre steder i verden.

Vet lite, også om mulig terror

Det har blitt spekulert i om terrorisme kan være svaret på flymysteriet. Men verken malaysiske eller amerikanske myndigheter vet noe sikkert om dette.

– Vi har fått med oss meldingene om de stjålne passene. Vi kan på dette tidspunktet ikke bekrefte noen kobling til terrorisme, sier en høytstående amerikansk tjenestemann til NBC News.

– Men det er fortsatt kort tid siden dette inntraff, og man kan ikke fastslå noe ennå.

Malaysias statsminister Najib Razak besvarer spørsmål om terrormistanken på lignende vis.

– Vi undersøker alle muligheter, men det er for tidlig å konkludere, sier Razak ifølge nyhetsbyrået AP.

Knakk vingen for to år siden

Ifølge nyhetsbyrået AP ble det savnede flyet kontrollert, og godkjent, for bare ti dager siden.

Det samme malaysiske flyet var involvert i en bakke-kollisjon i 2012, melder NBC News.

Tuppen av vingen på flyet ble brukket av, da det kjørte på rullebanen på Pudong internasjonale flyplass like utenfor Shanghai.

Vingetuppen kolliderte med halen på et kinesisk fly. Det var ingen ble skadet i ulykken.

Multinasjonal leteoperasjon

De tidligere nevnte oljeflakene ble oppdaget av fly fra det vietnamesiske luftforsvaret. De er en del av en etter hvert svært omfattende leteoperasjon, som nå teller styrker fra Malaysia, Vietnam, Kina, Singapore, Filippinene og USA blant sine deltakere.

– I kriser som dette må vi vise samhold og gjøre en felles innsats som går på tross av grenser og politiske problemer, har generalløytnant Roy Deveratura i det filippinske militæret uttalt om operasjonen.

USA har sendt et krigsskip og et overvåkningsfly til å hjelpe med letearbeidet, mens Singapore har sendt en ubåt og et fly.

Malaysia har ifølge AP15 fly og ni skip som jobber med letearbeidet, mens både Kina og Vietnam begge bidrar fra luften.

Søket er nå avsluttet for natten, og gjenopptas så fort det lysner søndag morgen.

Det er ikke uvanlig at det kan ta flere dager å finne vrakrester fra fly flytende dersom det har gått ned i havet. Det å søke etter og finne ferdskriverne kan ta månedsvis eller opptil flere år.

Den kjente ulykken med Air France flight 447 er et eksempel på dette. Selve ulykken, som inntraff utenfor kysten av Brasil, skjedde i 2009, mens den endelige rapporten fra havarikommisjonen først lå klar hele tre år etter, i 2012.

Se interaktiv oversikt over ulykken under bildegalleriet.

Interaktivt kart:

  • Flight MH370 tok av fra Kuala Lumpur internasjonale lufthavn (1) kl. 17.55 fredag norsk tid.
  • Etter planen skulle det ha landet på Beijing internasjonale lufthavn (2) kl. 23.30 samme kveld norsk tid.
  • Flymarkøren viser hvor flyet sist ble fanget opp på radar.
Laster kart, vennligst vent...
Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste nytt