Hopp til innhold

Amerikanerne omfavner småmotorer

Det tar ennå lang tid før hybridbiler blir allemannseie. I mellomtiden beveger amerikanske bilkjøpere seg i riktig retning ved at de vraker store, bensindrikkende motorer.

Chevrolet Cruze

GM introduserer sin nye modell Chevrolet Cruze, som speiler trenden i amerikansk bilindsutri: Bilen er utstyrt med en liten 1,4 liters, firesylindret motor.

Foto: Carlos Osorio / AP

New York Times forteller at det pågår et paradigmeskifte i USAs bilindustri. Etter noen år hvor store SUVer med tørste V6- og V8-sylindrede motorer har dominert, velger flere å kjøpe biler med mindre motorer.

Mens bilindustrien i Europa og Asia de siste årene har fokusert på motorer med mindre slagvolum, mindre utslipp og høyere ytelse, har amerikansk bilindustri vært seint ute av startgropa.

Miljøversting på salgstoppen

Ford F-150

Miljøverstingen Ford F-150 var USAs mest solgte bil i 17 år på rad mellom 1991 og 2007.

Foto: GEOFF ROBINS / AFP

Men verdens største bilmarked kommer nå etter. Bilkjøperne i USA er i ferd med å gjenoppdage fortreffeligheten til den firesylindrede motoren.

Det befinner seg en firesylindret motor under panseret på nesten halvparten av alle nye biler som er solgt i USA hittil i år. For fem år siden var andelen bare 30 prosent. På samme periode har andelen nye biler med V8-motorer falt fra 26 til 16 prosent.

Den klart mest populære bilen i USA de siste 20 årene har vært trucken Ford F-150. Modellen har flere ulike motoralternativer – med alt fra 4,2 til 5,4 liters slagvolum. Felles for alle er at de er glade i drivstoff. Med en vekt på over to tonn, må et snittforbruk på minimum halvannen liter påregnes under blandet kjøring.

Bedre teknologi

Bilfabrikk

På denne General Motors-fabrikken i Kansas City bygges motorene mindre enn tidligere.

Foto: Dave Kaup / REUTERS

Dreiningen i markedet mot mindre motorer vil være med på å redusere den voldsomme forurensingen som landets over 250 millioner registrerte kjøretøy må svare for.

Årsaken til at det oppstår, er i stor grad at bilprodusentene møter tøffere utslippskrav fra myndigheter verden over. Men mye henger også sammen med at den firesylindrede motoren ikke er det den engang var.

Ved hjelp av turbo, direkte innsprøytning og bedre vern mot støy og vibrasjoner, får man lavere forbruk, bedre effekt og bedre komfort enn tidligere. I tillegg er motoren billigere å bygge og veier mindre enn V6- og V8-motorer.

Endrer utbudet av motorer

For eksempel har den koreanske bilprodusenten Hyundai valgt å tilby modellen uten V6-motor i det amerikanske markedet – og heller utstyre den med en rekkefirer.

Også Ford sier at det å satse på mindre bensinmotorer er mye mer effektivt for å få ned det samlede forbruket enn å prøve å selge diesel- og hybridbiler. Årsaken er at disse blir mer overkommelig prismessig konsumentene. Og hybridbiler selges foreløpig i et forsvinnende lite antall.

Fords Ecoboost-program, som i stor grad handler om mindre, firesylindrede motorer, skal nå på plass i 80 prosent av alle nye biler.

USA har pålagt seg selv krav til å få ned det gjennomsnittlige CO2-utslippet per bil. Innen 2016 skal alle nye kjøretøy ha et snittforbruk på under 0,7 liter på mila, mens dagens snitt er på nærmere 0,9.

SISTE NYTT

Siste nytt