NRK Meny
Normal

Al Jazeera English kastet ut av Kina

Fjernsynsselskapet Al Jazeeras engelskspråklige kanal stenger kontoret i Beijing etter at deres korrespondent er kastet ut av Kina.

Al Jazeera English i Kina stenger

Al Jazeeras engelskspråklige kontor i Beijing har stengt etter at kinesiske myndigheter ikke ville fornye visumet til korrespondenten Melissa Chan.

Foto: GOH CHAI HIN / Afp

Anders Magnus, Beijing
Foto: NRK

Dette er første gang på 14 år noen utenlandsk korrespondent har måttet forlate Kina, og er et tegn på den kraftige innstrammingen overfor utenlandsk presse og kringkasting i Kina det siste året.

Irriterte kommunistpartiet

Melissa Chan er en av Al Jazeeras beste korrespondenter. Hun er amerikansk statsborger, men snakker flytende kinesisk og har laget hundrevis av reportasjer fra Kina etter at hun kom hit i 2007. Mange av dem er svært kritiske til myndighetene, noe som åpenbart irriterte ledelsen i det allmektige kommunistpartiet.

Ai Weiwei

Kunstneren Ai Weiweii blir intervjuet i nærheten av den amerikanske ambassaden i Beijing, der Chen Guangcheng oppholdt seg 30. april.

Foto: MARK RALSTON / Afp

I fjor klarte Chan å ta seg inn i et av Kinas mange «svarte» fengsler, hvor blant annet demokratiforkjempere eller folk som klager til myndighetene blir satt inn, ulovlig – også etter kinesisk lov.

Tortur og slavearbeid

En av de mest kjente som har blitt fengslet på denne måten var kunstneren Ai Weiwei, som plutselig «forsvant» i fjor uten at verken slekt eller kolleger fikk beskjed om hvor han var. Mange av Kinas opposisjonelle har fortalt at de har blitt torturert under fangenskapet i slike svarte fengsler.

Kinesiske myndigheter har også uttrykt sterk misnøye med Al Jazeeras dokumentar om bruk av slavearbeid i arbeidsleirer, hvor millioner av fanger har produsert varer som selges av store, statseide selskaper – ofte til utlandet. Lange opphold i slike leire blir ofte brukt for å straffe politiske opposisjonelle. Kinesiske myndigheter benekter at det forekommer slavearbeid i fengslene.

Denne dokumentaren ble ikke laget av Chan, og heller ikke filmet inne i Kina. Likevel er det nå Kina-korrespondenten som må ta straffen og blir kastet ut av landet.

Truer journalister

Organisasjonen til utenlandske journalister i Kina sier at «dette er det mest ekstreme eksempelet de siste årene på at kinesiske myndigheter forsøker å sensurere og true utenlandske korrespondenter i Kina.

De siste månedene har Kinas myndigheter vært særdeles kritiske til hvordan vestlige nyhetsorganisasjoner har rapportert om Bo Xilais dramatiske fall. Bo var medlem av den innerste kjernen i kommunistpartiet, men ble fratatt alle verv og er nå fengslet.

LES: Ny straffelov strammer hardt inn overfor demokratiforkjemperne

Frykter «arabisk vår»

Heller ikke vår rapportering om skjebnen til den blinde aktivisten Chen Guangcheng, som flyktet til den amerikanske ambassaden , har vært godt mottatt.

Flere korrespondenter som dekket saken har fått inndratt sine pressekort midlertidig og andre har blitt innkalt til sikkerhetspolitiet med beskjed om at om de vil bli kastet ut av landet hvis de igjen forsøker å komme i kontakt med folk som vet noe om Chens videre skjebne, uten at de først spør myndighetene om tillatelse.

LES: Hilllary Clinton reiste uten dissidenten Chen

LES: Kina: – Chen kan søke om å studere i utlandet

Situasjonen for utenlandsk presse har blitt svært mye vanskeligere i Kina det siste året, særlig etter at kommunistpartiets ledelse her fryktet at revolusjonene i Midtøsten kunne spre seg til Kina.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste nytt