Airbus gir opp «superjumbo»

Den europeiske flyfabrikanten Airbus skal slutte å produsere A380 – verdens største passasjerfly.

Airbus 380 lander på Oslo Lufthavn

Her landet verdens største passasjerfly Airbus 380 på Oslo lufthavn i august 2018. Flyet er 73 meter langt og har et vingespenn på nesten 80 meter.

Airbus kunngjorde torsdag morgen at selskapet vil levere sin siste A380 i 2021.

Beslutningen kommer som en følge av flyselskapet Emirates har avbestilt tidligere ordre på kjempeflyet.

Emirates har kjøpt nesten halvparten av alle A380 som er levert og når selskapet ikke lenger vil kjøpe flyet, mangler Airbus kunder.

– Vi har ingen betydelig ordreliste på A380 og har dermed ikke grunnlag for å fortsette produksjonen.

Inne i en A380 fra Emirates

Med sine to etasjer er A380 mer romslig enn noe annet passasjerfly.

Foto: STR / AFP

Verdens største passasjerfly

Ifølge en oversikt på Airbus' hjemmesider har fabrikken bygget og levert 234 superjumboer.

Med en lengde på 73 meter, høyde på 24 meter høyt og avstand mellom vingespissene på 80 meter.

I august i fjor landet kjempeflyet i Norge, og Oslo lufthavn høynet i anledningen beredskapen på flyplassen.

A380 var flyfabrikkens største satsing gjennom tidene. Flyet var første gang på vingene i april 2007.

Singapore Airlines ble første flyselskap til å ta flyet i bruk 25. oktober 2007.

Første klasse ombord i supejumboen

Passasjerer på 1. klasse om bord på Airbus A380 kan gjøre om setene til senger i egne suiter.

Foto: HiFly

Skulle utfordre jumbojeten

Med plass til 850 passasjerer var A380 ment å utfordre Boeings 747 i kampen om de virkelig store passasjerflyene.

Flyeselskapene har imidlertid vært i tvil om lønnsomheten til kjempeflyet, blant annet fordi det har krevd store investeringer på bakken.

Flyplasser som skulle ta imot kjempeflyet har vært nødt til å bygge nye rulleplaner og endre terminalbygningen

Samtidig har den grunnleggende forretningsmodellen som lå bak A380, vist seg å ikke stemme.

I stedet for å frakte store mengder passasjerer mellom enkelte storflyplasser, såkalte «hubs», har i stedet utviklingen gått mot mer direktefly med mindre fly.

Nyheten om at produksjonen av A380 legges ned kommer bare noen dager etter at rivalen, Boeing 747, fylte 50 år.

Finanssjef Harald Wilhelm sier det ikke var annen mulighet

Administrerende direktør Thomas Enders sier det ikke var noen annen mulighet

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste nytt