Hopp til innhold

Airbag-skandale: 34 millioner biler tilbakekalt i USA

Etter en ti år lang kamp og seks dødsfall har kollisjonspute-produsenten Takata erkjent feil på produktene, som brukes av en rekke store bilmerker, også i Norge. Aldri før har så mange biler blitt tilbakekalt i USA.

Stephanie Erdman vitner i en høring om Takatas kollisjonsputer

Stephanie Erdman er en av de rundt 100 personene som har blitt skadet av en defekt kollisjonspute fra produsenten Takata. Her vitner hun i en høring for Senatets transportkomité om produktet, i Washington november i fjor.

Foto: ALEX WONG / Afp

– Frem til nå har Takata nektet å erkjenne at deres kollisjonsputer er defekte. Dette er det slutt på i dag, sa USAs samferdselsminister Anthony Foxx, ifølge The New York Times, i går kveld.

Amerikanske Corey Burdic er fortvilet over den lange prosessen.

– Jeg skulle ha likt og visst hvorfor det tok dem så lang tid, sier 26-åringen fra Florida.

Han mistet synet på ett øye i fjor, da et stykke metall ble skutt ut av kollisjonsputen i hans Honda Civic 2001-modell.

– Hva er annerledes nå, enn for ett år siden?, spør han, og utdyper at det er deprimerende at andre i mellomtiden kunne ha opplevd det samme.

Bill Nelson, som er medlem av Senatets handelskomite, viser frem en defekt airbag fra Takata.

Medlem av Senatets handelskomite i USA viser frem en defekt kollisjonspute fra Takata. Selskapet har nå erkjent problemet.

Foto: J. Scott Applewhite / Ap

Ti år lang fornektelse

I løpet av den ti år lange fornektelsen fra japanske Takata, har seks personer mistet livet, fem av dem amerikanere. Rundt 100 personer er blitt skadet.

Burdic har gått til sak mot Takata og Honda etter ulykken.

– Det har vært en berg-og-dalbane av følelser, sier han.

En feil med Takatas kollisjonsputer gjør at det kan sive inn fuktighet, noe som igjen gjør at de blåser seg opp på en feil måte. I verste fall kan de eksplodere og skyte ut dødelige splinter.

I USA blir ett av dødsfallene etterforsket som drap på grunn av de uhyggelige skadene kvinnen ble påført, skriver AFP.

Takata Air Bag Recall Anthony Foxx

USAs samferdselsminister Anthony Foxx redegjør for at Takata erkjenner at 33,8 millioner av airbag-mekanismene som defekte. Det er en dobling av antallet biler og lastebiler som er tilbakekalt så langt.

Foto: Jacquelyn Martin / Ap

Hver sjette bil i USA

Japanske Takata, som produserer kollisjonsputer for en lang rekke kjente bilmerker, har gått med på å tilbakekalle dobbelt så mange biler i USA som før, tilsammen rundt 34 millioner.

Det betyr hver sjette amerikanske bil. Totalt er tallet på biler som er, eller vil bli tilbakekalt, nå oppe i 53 millioner globalt.

Sist uke ble det kjent at Nissan og Toyota tilbakekaller 6,5 millioner og Honda 4,8 millioner kjøretøy internasjonalt. Av disse er 26,700 norske biler, men det har vært flere runder før.

Pressekontaktene for Honda, Toyota, og Nissan i Norge, er ikke kjent med at noen norske eller europeiske biler har hatt problemer med kollisjonsputene.

– Vi tar likevel situasjonen på høyeste alvor og tilbakekaller modeller som har disse kollisjonsputene, for sikkerheten kommer alltid først, sier Marina Maneas Bakkum, i Nissan Norge.

– Sjokkerende

Amerikanske Stephanie Erdman vitnet i november i fjor om sin erfaring i en høring i Senatets transportkomité om kollisjonsputene.

– Jeg burde ha fått noen dunk og blåmerker, men jeg skulle ikke ha blitt skadet på en så sjokkerende og forferdelig måte, sa Erdman, ifølge Business Insider.

Hun har vært gjennom flere operasjoner, og har gått i terapi etter ulykken, men synet blir aldri det samme.

Også amerikanske trafikkmyndigheter blir kritisert for å være for slepphendt. I 2009 ble det åpnet en gransking av Takata, men denne ble avsluttet et halvt år seinere grunnet «manglende bevis».

SISTE NYTT

Siste nytt