Hopp til innhold

«Verdens verste bil» ved veis ende

Den siste Yugoen har nå rullet ut fra samlebåndet i hjemlandet Serbia. Det utskjelte bilmerket ender dermed opp på historiens bilkirkegård.

Yugo
Foto: AP Photo/Ed Bailey / AP

Den siste fabrikken som produserer bilmerket Zastava Koral – også ganske enkelt kalt «Yugo» - stoppet produksjonen torsdag, melder CNN. Etter 800.000 produserte eksemplarer er det dermed stopp for ikonet.

Ikonisk status

Yugoen, som ble introdusert i 1981, var en av kommunist-Jugoslavias stoltheter. Bilen var bygget på samme lest som Fiat 127 og 128, med en lengde på bare 3,5 meter og beskjedne motorer.

Yugo

Den siste Yugoen har nå forlatt samlebåndet i Serbia. Fiat Panda overtar.

Foto: NEBOJSA RAUS / AP

Merket har en ikonisk status som kan sammenlignes med den østtyske Trabanten. Bilen dukket blant annet opp som et komisk innslag i en scene i actionfilmen Die Hard 3 .

Likevel har Yugoen gjennom hele sin levetid hatt et i overkant frynsete rykte.

Latterliggjort

Bilen blir ikke kvitt stempelet som en av verdens aller verste biler noensinne.
Den begredelige kvaliteten kunne vært en godt bevart jugoslavisk hemmelighet, men dette ble spolert i og med at et stort antall biler ble eksportert til USA.

I talløse Yugo-vitser harsleres det med en mildt sagt elendig byggekvalitet. Amerikanske bilblader mente bilen knapt nok fortjente å bli kalt en bil, og ble omtalt som en sammenrasket samling av skruer og muttere. I en krasjtest utført av den amerikanske forsikringsbransjen, fikk bilen i 1986 de aller dårligste resultatene.

Spesielt ble det rapportert om problemer med motor og gir. Det var ikke uvanlig at sjåføren ble sittende med en løs girspake i hånda under kjøring. Heller ikke at dører eller interiørdetaljer falt av.

En av vitsene om bilen lød: «Hvorfor er det varmetråder i vinduene på Yugoen? For at du skal være varm på hendene når du dytter den.»

Andre har pekt på at Yugo-eiere behandlet bilen som ren forbruksvare –og droppet å utføre service på den.

Kvaliteten skal ha bedret seg etterhvert, og i 2002 ble Yugo Koral IN presentert med elektronisk innsprøytning fra Bosch og girkasse fra Porsche. Men nå legges altså bilmerket dødt. Årsaken er at Fiat, som eier både merke og produksjonsfasiliteter, heller vil bygge Fiat Punto.

Yugo

«Hvorfor er det varmetråder i vinduene på Yugoen? For at du skal være varm på hendene når du dytter den.»

Foto: Charles Krupa / AP

SISTE NYTT

Siste nytt