Det er litt frustrerende, medgir skipper Pål Hansen, men han vil ikke kritisere spanske myndigheter som leder oppryddingen. Han sier det er et voldsomt press på den spanske sjøredningstjenesten og at samarbeidet har fungert godt. -Vår kontaktmann er tilgjengelig 24 timer i døgnet, og vi har et godt forhold til dem, sier Hansen.
Tankeren sank utenfor kysten av Spania den 19. november, og det var da fortsatt 60.000 tonn olje om bord i skipet. Rundt 17.000 tonn olje har allerede lekket ut og tilgriset spanskekysten.
Mer i vente
Men kritikken kommer fra mange andre kanter, og den øker. De siste opplysningene fra en fransk miniubåt at olje fortsatt lekker ut fra tankeren "Prestige" som ligger på 3.500 meters dyp.
- Hver dag lekker 125 tonn ut i havet, og det er langt mer enn fryktet, sa Spanias visestatsminister Mariano Rajoy tirsdag. Det er registrert i alt 15 hull i skroget, og frykten for en ny, stor oljebølge preger kysten av Galicia.
I en TV-tale mandag kveld innrømmet statsminister Jose Mara Aznar at feil kan ha vært gjort i håndteringen av katastrofen. I flere uker har lokalbefolkningen kritisert myndighetene for å ha undervurdert omfanget av ulykken og for dårlig beredskap, lite utstyr og lite eller ingen hjelp til de rammede. De nå arbeidsløse fiskerne langs kysten bruker fortsatt egne båter til å samle opp oljen.
I tillegg krangler Spania, Portugal, Frankrike og Storbritannia om beslutningene som ble gjort i forkant, blant annet om å taue båten til havs.
Titusener av mennesker er blitt arbeidsløse som følge av katastrofen, som har griset til hundrevis av kilometer med strender og ødelagt fisket og skalldyrindustrien i Galicia.
Myndighetene hadde håpet at oljen som var igjen i skipet, ville størkne og bli liggende på havbunnen på grunn av det store trykket på 3.500 meters dyp.