Hopp til innhold

«Kode rød» på Island etter vulkanutbrudd

Flytrafikken er stengt i et stort område over vulkanen Bárðarbunga på Island. Myndighetene advarer flyselskapene om at det sannsynligvis vil komme betydelige mengder aske ut i atmosfæren.

Flytrafikken er stengt i et stort område over vulkanen Bárðarbunga på Island.

Vulkanen Bárðarbunga ligger under isbreen Vatnajökull på Island. Seismologene frykter nå at utbruddet under isen skal gå gjennom iskappen og spy ut aske til atmosfæren.

Vulkanutbruddet er foreløpig lite, og har startet i en sprekk nordøst for Bárðarbunga i Dyngjujökull, som er en del av den store isbreen Vatnajökull.

Wabkamera av Bárðarbunga fra Grímsfjalli

Webkamera viser Bárðarbunga fra Grímsfjall, rundt 30 km unna.

Foto: Webkamera

Det skriver den islandske kringkasteren Rúv. Sprekken der utbruddet har funnet sted ligger under en isbre.

Det er lagt ned flyforbud i et stort område rundt vulkanen, og flyselskapene advares nå om at det kan komme store mengder aske ut i atmosfæren om utbruddet når overflaten. Det er registrert sterk turbulens i området.

Unngår Island

Internasjonale flyvninger har allerede begynt å unngå området. Lørdag ettermiddag tok Virgins rute fra London til San Francisco en omvei rundt Island.

Laster Twitter-innhold

Du kan følge flytrafikken rundt Island på FlightRadar24 her.

– Magma er på vei opp

Martin Hensch

Seismolog Martin Hensch ved det islandske meteorologiske instituttet sier det er klare bevis på at magma er på vei opp fra vulkanens indre.

Foto: Islands Meteorologiske institutt

Faren for utbrudd er økende, ifølge det islandske meteorologiske instituttet. Det er registrert intens seismisk aktivitet i området, og målingene viser at magma er i bevegelse.

– Vi har klare bevis på at magma er på vei mot overflaten, men det er foreløpig ikke mulig å si noe om hvor stort et eventuelt utbrudd vil kunne bli, sier Martin Hensch, seismolog ved det islandske meteorologiske instituttet til NRK.

150 meter tykk is over vulkanen

Han sier at utbruddet så langt ikke gått gjennom isen som ligger over vulkanen. Isen er mellom 150 og 200 meter tykk.

Han sier det foreløpig ikke er indikasjoner på et stort utbrudd, men understreker at det er altfor tidlig å si hvordan situasjonen utvikler seg dersom magmaen bryter isen og kommer til overflaten.

– Vi måler hundrevis at jordskjelv i området og like etter klokken 14 var det et skjelv på nesten 5 på Richters skala. Situasjonen utvikler seg hele tiden og vi følger det som skjer nøye, sier Hensch.

Inspiserte breen fra fly

Islandsk kystvaktfly De Havilland Canada DHC-8-314Q Dash 8 TF-SIF

Islandsk kystvakt patruljerer over vulkanområdet med et Dash 8-fly.

Foto: aseemsjohri/Lord of the Wings/CC BY-SA 2.0

Lørdag ettermiddag var forskere oppe i Kystvaktens fly over vulkanen for å se etter spor. Foreløpig er det ikke synlig utbrudd på overflaten av isbreen, melder islandsk kringkasting.

Seismologene har funnet at det er dannet en 25 km lang sprekk i berggrunnen hvordan seismiske aktiviteten er sterkest. Og sprekken ser ut til å vokse.

GPS-målinger viser at faste målepunkter er flyttet 14 cm siden den vulkanske aktiviteten startet 16. august. Normalt er forflytningen i jordskorpen på rundt 2 cm årlig på Island.

Fagfolk uenige om når utbrudd kommer

En av fagfolkene som inspiserte breen i tre timer lørdag ettermiddag var geofysiker og professor Magnus Tumi Gudmundsson ved Universitetet på Island.

Han sier til RUV at fagfolkene ikke er enige om hvor nær forestående et utbrudd er.

– Det mest sannsynlige er at et utbrudd ennå ikke har startet. Lørdagens økning i seismisk aktivitet, trenger ikke betyr at utbruddet er i gang, selv om sprekken vi har registrert ser ut til å øke. Fra flyet så vi ikke tegn til utbrudd, økt smelting eller andre tegn på at vulkanutbruddet har startet, sa han på islandsk TV lørdag kveld.

Gudmundsson mener det gjør det sannsynlig at magma ikke har nådd overflaten under breen ennå. Men han minner om at dette er en farlig situasjon, og at sikkerhet og varsling er veldig viktig.

Sprekken som er registrert ser ut til å vokse med flere kilometer i døgnet. Ekspertene har anslått at mellom 0,2 og 0,3 kvadratkilometer av gloheit magma har trengt seg opp i kanalen som er dannet oppover i Bárðarbunga.

Men professoren sier at tidsperspektivet er usikkert, og at bare tiden vil vise om og når et utbrudd kommer.

Skravert evakueringsområde Island

Det skraverte området på kartet viser området nordvest for Vatnajökull, som nå er stengt for folk i påvente av et utbrudd fra vulkanen Bárðarbunga.

Foto: Islands Vegvesen

Se en større versjon av kartet her.

Høyeste farenivå

Advarsel med «kode rød» som er utstedt til flybransjen lørdag, betyr at faren har nådd det høyeste nivået. Bevegelsene i vulkanen begynte med et jordskjelv sist lørdag, som var det kraftigste siden 1996.

I uken etter har det være over tusenvis av nye, mindre skjelv. Tidligere i uka ble farenivået hevet til oransje, og turister evakuert ut av området.

Eyjafjallajökull askesky

Ved forrige vulkanutbrudd på Island i 2010 spydde Eyjafjallajökull ut varm aske som lammet flytrafikken i Europa i en uke.

Foto: EMMANUEL DUNAND / AFP

Endringen av luftfartsvarslingen fra oransje til rød indikerer at Meteorologisk institutt mener at et utbrudd er nærmere nå enn siden aktiviteten i vulkanen begynte for en uke siden.

– Opp til flyselskapene om de vil fly

– Dette er ikke noe som berører norsk luftrom foreløpig. Om det vil skje avhenger av hvordan dette utvikler seg videre. Det blir gitt varsler kontinuerlig dersom dette bygger på seg, og vi blir holdt orientert om situasjonen, sier Ove Narvesen, direktør for samfunnskontakt i Avinor til NRK.

Han har foreløpig ikke informasjon at flyvninger som foregår over Island er rammet av risikooppgraderingen, og sier det vil bli opp til flyselskapene selv å vurdere om de kan fly i områder hvor det eventuelt vil være aske som følge av et utbrudd.

Bedre forberedt enn i 2010

Avinor, norske myndigheter og europeisk luftfartsbransje understreker at de er godt forberedt på en situasjon med store mengder aske i luften. Men konsekvensene for flytrafikken kan uansett bli store.

– En stor forskjell fra den store krisen i 2010, er at langt flere av flyselskapene nå har fly som er godkjent for å fly i områder med medium askekonsentrasjoner. Dermed unngår vi situasjoner hvor enkelte land stenger hele sitt luftrom, selv om flyselskapene har maskiner som tåler å fly i området, sier Jon Gunnar Pedersen i Avinor flysikring.

Bárðarbunga

SISTE NYTT

Siste nytt