For første gang skal en rett ta stilling til hvem som har ansvaret for tragedien.
Natt til 28 september i 1994 var passasjerfergen «Estonia» på vei fra Tallinn til Stockholm.
I løpet av mindre enn en halv time var den verste skipskatastrofen i europeisk historie i fredstid siden Titanic et faktum. 852 av de 989 som var om bord døde. 760 av de omkomne ble aldri hentet opp.
Krever 400 millioner
En internasjonal etterforskningsgruppe slo i 1998 fast at feil ved baugportene var årsaken til ulykken. Granskingen viste at det var svikt i låsene og festene på baugporten.
Da baugporten brakk løs, ble rampen inn til bildekket dratt med og vannet strømmet inn. Skipet fikk raskt 30–40 graders slagside. Det gjorde det nærmest umulig å bevege seg om bord i skipet, og dører og korridorer ble dødsfeller.
Nå må fransk rett ta stilling til om Bureau Veritas, som hadde inspisert skipet to ganger i løpet av 1994, eller det tyske skipsverftet Jos L. Meyer-Werft, må utbetale erstatning til de 1116 personene som nå krever penger.
De har lagt et krav på 400 millioner norske kroner på bordet.
Tatt over 20 år
Det har tatt over 20 år å få saken opp for fransk rett, men i dag startet altså høringen i Nanterre, der Bureau Veritas har sitt hovedkvarter.
– Jeg har ingen forventninger. Lovens kvern maler langsomt og jeg tviler på at retten vil være i stand til å finne ut hvem som har ansvaret for denne tragedien, sier Mart Raudsepp til nyhetsbyrået AFP. Han mistet den 17 år gamle sønnen sin i forliset.
De overlevende og etterlatte har tidligere mottatt rundt 1,3 milliarder kroner i erstatning etter forliset av rederiet Estline, men advokaten som representerer dem sier den summen ikke kompenserer for sorgen og smerten etter katastrofen.
Hverken Bureau Veritas eller Jos L. Meyer-Werft har ønsket å uttale seg før rettssaken startet.
Det er satt av to dager i retten. Dommen er ventet i juli.