Hopp til innhold

- Ingen enkeltperson kan holdes ansvarlig for grunnstøtingen

Rettssaken mot kapteinen på katastrofeskipet «Costa Concordia» startet for alvor i Italia i dag. Kapteinen er tiltalt for drap og for å ha styrt ett av verdens største cruiseskip med over 4000 mennesker om bord på grunn.

Francesco Schettino, kaptein på "Costa Concordia"

Francesco Schettino, kaptein på 'Costa Concordia', i telefonen under rettssaken i Grosseto, Italia, onsdag.

Foto: GIAMPIERO SPOSITO / Reuters

Francesco Schettino (t.h.) med forsvarerne Domenico (t.v.) og Francesco Pepe

Schettino (t.h.) i samtale med sine forsvarere Domenico (t.v.) og Francesco Pepe i Grosseto.

Foto: TIZIANA FABI / Afp

Rettssaken mot kaptein Francesco Schettino – av tabloidene kalt Italias mest forhatte mann – startet for alvor onsdag morgen. Mange av de overlevende etter forliset av cruiseskipet «Costa Concordia», og pårørende til de 32 som omkom, har møtt opp for å følge saken.

Mange av passasjerene er blant de inntil 450 vitnene og de 250 saksøkerne som kan bli innkalt i løpet av den omfattende saken, som holdes i et lokalt teater i byen Grosseto i Toscana.

Schettinos forsvarere hevder at ingen enkeltperson kan bli holdt ansvarlig for det som skjedde da luksusskipet forliste rett utenfor kysten av Italia.

Formelt startet rettssaken i forrige uke, men ble raskt utsatt fordi Italias advokater var i streik for å protestere mot nye regler som skal forenkle den sivile rettergangen i landet.

«Kom deg tilbake om bord»

Da skipet gikk fra en havn utenfor Roma 13. januar 2012 befant det seg 4229 mennesker fra 70 ulike land om bord.

Samme kveld satt mange av dem festkledd til bords og nøt en bedre middag da skipet gikk på grunn utenfor øya Giglio nordvest for Roma rett før kl. 22.

En katastrofalt forsinket og kaotisk evakuering fulgte. Mange passasjerer hoppet over bord i det mørke og iskalde vannet fordi livbåtene var dratt uten dem.

Kaptein Francesco Schettino ble raskt utpekt som skurken i stykket. Historien om hvordan han hadde forlatt skipet og gått i en lettbåt mens hundrevis av livredde passasjerer fortsatt ventet på hjelp om bord i skipet hans, gikk raskt verden rundt.

Lydopptaket fra en kystvakt-offiser som kommanderte ham tilbake til skipet, ble berømt:

«Vada a bordo, cazzo!» - «kom deg om bord, din kødd» – ropte den rasende kystvakt-kapteinen, som uten hell prøvde å få Schettino til å snu.

Etter hvert ble det kjent at 52-åringen hadde stått på broen og flørtet med en ung, kvinnelig passasjer, samtidig som han foretok en farlig manøver for å «hilse» til øya de passerte.

– Kunne gått verre

Nå er han tiltalt for uaktsomt drap, for å ha ødelagt skipet han hadde kommandoen over og for å ha forlatt skipet før passasjerene var evakuert.

Kapteinens forsvarere vil insistere på at mange andre må dele skylden for skipskatastrofen – alt fra de som valgte materialene da skipet ble bygget, de som hadde ansvaret for nødgeneratorene og til ledelsen i Europas største cruiserederi Costa Crociere.

De hevder også at kapteinen skal ha ros for å ha unngått en langt verre katastrofe fordi han klarte å manøvrere det 290 meter lange skipet inn på grunt vann etter grunnstøtingen. Om flukten fra det havarerte skipet sier de at kapteinen mot sin vilje ble kastet over bord da cruiseskipet veltet over på siden.

I dag diskuterer retten stort sett rettslige spørsmål som hvem av de saksøkende partene som har rett til å være representert under rettssaken. Hovedforhandlingene og vitneavhør starter senere denne uka.

Domnica Cemortan under "Costa Concordia"-rettssaken

Sakens «femme fatale», Domnica Cemortan, på broen da skipet grunnstøtte og i retten i dag.

Foto: GIAMPIERO SPOSITO / Reuters

Også kvinnen fra Moldova som var sammen med kapteinen på broen da skipet smalt på grunn er blant saksøkerne. Samtidig ønsker kapteinens forsvarere å innkalle henne som vitne.

Eneste tiltalte

Det var i utgangspunktet flere tiltalte enn kapteinen. Fem andre, fire av dem skipsoffiserer og den femte krisekoordinator hos rederiet Costa Crociere, har erklært seg skyldige og fått en avtale med påtalemyndigheten.

Også kapteinen ønsket å få en slik avtale, men det ble avvist av riksadvokaten.

Rederiet gikk med på å betale en bot på 1 million euro – 8 millioner norske kroner – i mai. Beløpet er ment å dekke eventuelle senere søksmål.

Dermed er «Costa Concordia»s herostratisk berømte kaptein i øyeblikket den eneste som blir stilt for retten.

Men det kan endre seg. Juristene som representerer pårørende og passasjerer, tror at etterforskingsresultatene vil vise at saken må utvides og flere må tiltales.

Til Toscana-kystboernes fortvilelse ligger fortsatt det gigantiske skipsvraket på siden rett utenfor øya, omgitt av gigantiske kraner og et flytende hotell for dykkere og redningsmannskaper.

Den sterkt forsinkede hevingen av vraket skal etter planen skje i september.

"Costa Concordia"-forliset

Kartet viser «Costa Concordia»s bevegelser etter grunnstøtingen.

SISTE NYTT

Siste nytt