«Costa Concordia»-overlevende: – Vi skal se ham i øynene

Mer enn 1000 overlevende og etterlatte av «Costa Concordia»-forliset møter i retten mandag for å høre bevisene mot kapteinen som er siktet for uaktsomt drap.

Costa Concordia

FORLISTE: Vraket av «Costa Concordia» ligger fortsatt utenfor badebyen Giglio. Skipsvraket skal etter planen heves og taues bort for å bli hugget opp, men dette vil ta tid.

Foto: Gregorio Borgia / Ap

– Vi skal se ham i øyene og se hvordan han reagerer på anklagene, sier tyske Michael Liessen (50) til AP. Han var selv en av de heldige som kom fra tragedien med livet i behold.

32 personer mistet livet da det italienske luksus-skipet grunstøtte utenfor øya Giglio 13 . januar i år.

Kapteinen, Francesco Schettino, og ni andre, blant dem tre eiere, er under etterforskning etter tragedien.

Mandag 15. oktober startet en rekke høringer i Italia som vil avgjøre om retten skal reise tiltale mot kapteinen.

(Artikkelen fortsetter etter videoen)

Francesco Schettino forlater sitt hjem for å dra til høringen. Han ønsket ikke å kommentere saken til journalistene som var samlet utenfor rettslokalet.

Francesco Schettino forlater sitt hjem for å dra til høringen. Han ønsket ikke å kommentere saken til journalistene som var samlet utenfor rettslokalet.

Rapport legger skylda på kapteinen

Hovedtema for rettsmøtene denne uka skal være minuttene før skipet grunnstøtte.

Også kapteinens ordre, og den kontakten han hadde med kystvakten vil bli temaer under møtene, som er ventet å gå over flere dager.

Tilhørerne skal også få innsyn i hva den svarte boksen kan si om det som skjedde.

Kapteinen er beskyldt for å ha forårsaket forliset ved at han lot luksus-skipet seile for nær land i høy fart. Han har også fått flengende kritikk for at han forlot det synkende skipet mens passasjerer og ansatte fortsatt var om bord.

Forrige måned leverte en undersøkelsesgruppe en 270-siders rapport over hva som gikk galt den skjebnesvangre natta.

Konklusjonen var klar: Kapteinen hadde mesteparten av skylda for at båten gikk på et rev og for den kritiserte evakueringen i etterkant.

Francesco avviser blankt alle anklagene mot ham. Han har forsøkt å forsvare seg med å hevde at han heller reddet liv ved å beordre skipet nærmere land. Kapteinen har også sagt at det var en annen som stod ved roret da skipet traff revet.

(Artikkelen fortsetter etter videoen)

Video 6abbdc53-4b6e-42c5-90e2-e6a63b2cfdc1.jpg

SE VIDEO: Concordia-kaptein snakker ut om øyeblikket da det gikk opp for ham at skipet forliste.

Kaotisk evakuering

Ekspertene peker også på andre årsaker til ulykka, som at ikke alle de ansatte om bord forstod italiensk, og at ikke alle kjente til retningslinjene for evakuering.

En annen formildende omstendighet kan være at ikke alle passasjerene hadde deltatt i evakueringsøvelsene i forkant.

De 4229 passasjerene om bord har beskrevet en kaotisk og treg evakuering etter at ulykka var et faktum.

Mange hoppet i vannet og svømte i land i mangel på tilgjengelige livredningsbåter, mens andre måtte vente på det utrygge skipet til de ble hentet av helikopter.

Det er ikke satt noen dato for en fremtidig rettssak, men den skal holdes i Grosseto i Italia neste år.

Journalister i Grosseto

Mange journalister har møtt opp for å følge de første rettsmøtene i byen Grosetto.

Foto: GIAMPIERO SPOSITO / Reuters

SISTE NYTT

Siste nytt