NRK Meny
Normal

«Change» og andre slagord

Uansett hvem som flytter inn i Det hvite hus - forandring er det store teamet.

Presidentkandidat Barack Obama taler i Goldon, Colorado
Foto: RICK WILKING / REUTERS

Mike Huckabee

«I like Mike»: Huckabee låner Eisenhowers slagord.

Foto: Alex Brandon / AP

Barack Obama vant nominasjonskampen hos Demokratene på løftet om "change". Ikke bare i Det hvite hus - men på bred front i samfunnet. Faktisk skal hele USA endres.

Republikanernes presidentkandidat John McCain bruker også c-ordet. Han lover "change" fra de siste åtte årenes styre og den upopulære president George W. Bush.

Tid for forandring?

"Change" er ikke nytt - "A leader - for a change", sa Jimmy Carter med solid dobbeltbunn da han stilte til valg i 1976 etter at de folkevalgte forgjengerene president Nixon og visepresident Agnew hadde måttet gå av i skam i løpet av perioden.

Video nsps_upload_2008_9_25_15_16_22_4.jpg

Video: «A leader - for a change»: Carter tilbød et brudd med Nixon-æraen.

Siden han vant ble slagordet ansett som så vellykket at hans vise-president Walter Mondale ville bruke "forandring" da han i 1984 mente nasjonens velgere burde si nei takk til fire nye år med Ronald Reagan.

Mondale gikk til valg på "America needs a change", men amerikanerne var så fornøyd med president Reagan og så til de grader begeistret for status quo at 49 stater avviste Walter Mondales tilbud om endring. Norskættede Mondale vant bare sin egen hjemstat i det største nederlaget i noe presidentvalg.

Video nsps_upload_2008_9_26_14_36_45_154.jpg

Video: Amerikanerne sa takk - men nei takk i 1984.

"I like Ike"

Det beste slagordet - på en uoffisiell ranking - er "I like Ike", som president Eisenhower brukte på 50-tallet.

Video nsps_upload_2008_9_26_14_30_52_148.jpg

Video: I like Ike var slagordet på 50-tallet.

I år forsøker den republikanske kandidaten Mike Huckabee å spille på dette: "I like Mike" er hans supporteres kamprop - og så langt har det jo tilsynelatende virket.

Harry Trumans personlige, men like politisk innholdsløse "Give 'em hell, Harry!" scorer også høyt på slagord-barometeret.

I 1992 fikk den uavhengige, men svært så fargerike tredjekandidaten Ross Perot 19 prosent av stemmene, imponerende i og for seg, men slagordet "Ross for Boss", som var lettfattelig nok, ble aldri noen politisk realitet.

Bill Clinton (tv.) innsettes i 1993 og har nettopp avlagt eden. George Bush applauderer.

Video: Clinton, Bush - og Ross Perot

"Keep cool with Coolidge" fra 20-tallet er et annet kvikt ordspill på en kandidats etternavn, mens peanøttfarmer Jimmy Carter tok utgangspunkt i sin sivile jobb da han i stedet for valgflesk, lovte "Not just peanuts".

"Tippecanoe and Tyler too"

Denne tabloide praksisen er ikke av ny dato - det mest berømte politiske fyndordet er fra 1840: "Tippecanoe and Tyler too".

Presidentkandidaten William Henry Harrisson var helten fra slaget ved Tippecanoe i 1811, der han ledet troppene i en viktig seier over indianerne.

Så i slagordet minnet han om sin store seier: Tippecanoe var et vinnerord som ble assosiert med kandidaten, også tok man med visepresidentkandidaten Tyler, for rimet og rytmens skyld.

Negative slagord

Og til dem som tror at negative kampanjer er noe nytt: I 1884 var det virkelig personlig - og injurierende.

Grover Cleveland spilte på at motkandidaten James G. Blaine hadde vært involvert i lyssky virksomhet, korrupsjon og løgn i stor stil i forbindelse med jernbaneutbygging. Så han lanserte slagordet "Blaine, Blaine, James G. Blaine - the continental lier from the State of Maine".

Blaine gikk ikke mindre fornærmende til verks; han tok utgangspunkt i ryktet om at Grover Cleveland angivelig hadde et såkalt uekte barn som han ikke ville vite noe av, så Blaine lagde det lille valgverset: "Ma, ma where's my pa? Gone to the White House Ha, ha, ha!".

Les: En skitten tradisjon

Alkohol og valg

Etter slik verbal skaperkraft blir Warren Hardings: "Cox and cocktails", nesten forfriskende. USA hadde innført forbud mot alkohol i 1919.

"Cox and cocktails" var skremselspropaganda fra Hardings side, for valgte man motkandidat Cox - som var mot alkoholforbudet - så ville det følge cocktails, longdrinks og annen styggedom med på kjøpet - og det ville vel ikke amerikanerne ha?

Til tross for at Warren Hardings andre valgslagord fra 1920, i det første valget etter 1. verdenskrig, "Return to normalcy" - ansees som tidenes dårligste, så ble han valgt.

Men normalt førkrigsliv ble det aldri under Harding, som ofte regnes som den svakeste av USAs 43 presidenter.

De poetiske

Mange av slagordene er påfallende banale, sett i ettertid.

Richard Nixons "For the Future" i 1960 var ingen vinner. Dwight Eisenhowers "Peace and Prosperity" i 1956 beskriver tidsånden og politikken på en presis måte, men er nøytralt og pregløst.

Video nsps_upload_2008_9_26_12_56_4_133.jpg

Video: Dro til Korea og vant

Al Gores "Prosperity and Progress" og "Prosperity for America's Families" oste heller ikke av humor eller dristighet.

Alt i alt hadde nok Ronald Reagan de to mest poetiske og polemiske. Etter fire år med Jimmy Carter gikk den tidligere skuespilleren til valg på spørsmålet: "Are you better off than you were four years ago?"

Svaret var et rungende nei, og Reagan ble valgt. I 1984 slo han bare fast: ”It's morning again in America”.

Flere historiske valgkamper?

SE HER Valg-TV: USA

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste nytt