«Bakkekrigen» vil avgjøre valget

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Obama og Romney besøker nå nesten daglig de tre delstatene som ser ut til å bli 2012-valgets viktigste slagmarker. I Ohio, Virginia og Florida er det bakkemannskapene til de to kampanjene som nå skal avgjøre hvem som vinner.

USA-valg: Tove Bjørgaas
Foto: NRK

Barack Obama vant valget i 2008 overlegent først og fremst fordi han hadde klart å bygge opp den største politiske grasrotkampanjen i amerikansk valghistorie.

Flere millioner vanlige amerikanere meldte seg frivillig for å hjelpe ham i valgkampen, og et systematisk arbeid på grasrota gjorde at Obama klarte å mobilisere velgere som som regel sitter hjemme når det er valg.

Selvsagt hjalp det også at Obama skulle skrive historie. Han var USAs første presidentkandidat med annen hudfarge enn hvit, og det hjalp til i velgerrekrutteringen. Men nettverket av engasjerte amerikanere Obama-kampanjen bygget opp, ble et svært viktig verktøy.

Etter valgseieren var Obama-administrasjonen ikke like flinke til å holde dette nettverket i ånde.

Det store spørsmålet foran årets valgkamp har vært om Presidenten og hans valgkampsjef David Plouffe ville klare å gjenreise valgkampoperasjonen fra sist.

Overlegen på grasrota

Obama møter velgere i Ohio

Barack Obama hilser på velgere ved Cleveland Airport under valgkampen hans i Ohio.

Foto: MANDEL NGAN / Afp

Det har demokratene langt på vei klart, ifølge flere politiske eksperter i USA. Det er imidlertid for tidlig å si hvor effektiv grasrotmobiliseringen vil være. Tallenes tale er likevel relativt klar:

I Ohio, Virginia og Florida har Demokratene langt flere lokale kampanjekontorer enn Republikanere.

Tall nyhetsmagasinet The Atlantic har innhentet viser at Obama hadde 131 kontorer å støtte seg på i Ohio for en uke siden imens Romney bare hadde 40.

I Virginia har Demokratene 61 kontorer mot Republikanernes 30, og i Florida er styrkeforholdet 106/47 i Demokratenes favør. Fra de lokale kontorene hjelper frivillige til med å nå velgere lokalt. De ringer rundt, banker på dører og hjelper folk med velgerregistrering og forhåndsstemming.

Viktigst for Obama å mobilisere

Det er langt fra tilfeldig at Obama-kampanjen er best organisert på grasrota. For å vinne i viktige delstater er Demokratene nødt til å mobilisere sine kjernevelgere, og de er langt mindre pålitelige enn Republikanernes.

Mens hvite menn utgjør brorparten av velgerne til republikanerne, har Demokratene fått økt oppslutning ved de siste valgene ved hjelp av stemmene til kvinner, etniske minoriteter og unge.

Obama må sørge for at flest mulig svarte og flest mulig av den voksende latin-amerikanske minoriteten i USA kommer seg til stemmelokalene. Ved dette valget vil disse gruppene utgjøre henholdsvis 11 og 12 prosent av velgerne, men det er ventet at en langt mindre prosentandel faktisk vil stemme.

Romneys kjernevelgere er hvite menn som er langt mer pålitelige som gruppe.
Republikanerne har derfor en viss interesse av at ikke alle stiller like ivrig opp for å stemme denne gangen.

Kampen om kvinnene blir også interessant, Obama fikk 13 prosent flere stemmer fra kvinner i 2008 enn McCain gjorde. Men Romney gjør det bedre blant kvinner på meningsmålingene enn McCain gjorde, og Obama kan komme til å vinne kvinnene med bare rundt 8 prosentpoengs flertall. Det vil gjøre det enda viktigere for ham å mobilisere i andre velgergrupper.

Mitt Romney i Ohio

Mitt Romney hilser på tilhengerne sine i Ohio.

Foto: EMMANUEL DUNAND / Afp

Kostbart

Begge leirene i årets presidentvalgkamp har satt nye rekorder i innsamlede midler. I valgkampinnspurten sist var Obama-kampanjens kasse så velfylt at den på dette tidspunktet i valgkampen brukte astronomiske summer på å kjøpe 30 minutters sammenhengende reklametid hos alle de tre største TV-nettverkene i USA.

Et slikt framstøt er ikke planlagt denne gangen, for Obama og hans nærmeste støttespillere har mer enn nok med å reise på kryss og tvers mellom vippestatene for å overbevise velgerne der om hvem de bør stemme på.

Også Romney må fokusere på å drive valgkamp i vippestatene til siste slutt. Han er mest sannsynlig nødt til å vinne både Ohio, Virginia og Florida dersom han skal være sikker på seier totalt sett.

Romney-kampanjen hevder at den har den beste bakkeoperasjonen i Virginia der den sier frivillige har kontaktet 5 millioner velgere og banken på 1 million dører.

Obama-kampanjen på sin side, sier de har mer enn 60 kontorer, og at 20 flere latinamerikanske velgere registrert seg i Virginia enn det som var tilfelle i 2008. Også en stor andel unge velgere skal ha registrert seg.

Helgejobb

Nå i helgen vil titusener av frivillige bruke all sin tid på stemmesanking i de viktigste vippestatene. Amerikansk valgkamp er et lysende eksempel på den sentrale rollen frivillig arbeid spiller i USA.

Obama-kampanjen har nå hengt opp plakater der det står: «Ja, vi kan igjen» i sine kampanjekontorer. Hvorvidt velgerne tror på denne fornyelsen av det mobiliserende slagordet fra 2008 gjenstår å se.

Hovedtemaet for Obamas forrige valgkamp har rivalen nå overtatt. «Forandring» er det Republikaneren som lover denne gangen.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste nytt