Hopp til innhold

– Tåler ikke mer skittentøyvask

Styreleder i Markedsforbundet, Eirik Hokstad mener Volkswagen kan klare å snu skandalen til noe positivt.

MEXICO-VOLKSWAGEN/ The logo of German carmaker Volkswagen is seen at the Volkswagen (VW) automobile manufacturing plant in Puebla near Mexico City

FÅR ROS FOR ÅPENHET: – VW har alt å vinne på å være selvransakende og proaktiv. De bør derfor fortsette den åpne linjen og gå raskt i dialog med Forbrukerombudet, sier styreleder i Markedsforbundet, Eirik Hokstad.

Foto: STRINGER/MEXICO / Reuters

CO₂ i atmosfæren
425,4 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima

– Ikke mange forbrukere er miljømessig motivert når de kjøper bil. Å kjøpe handler ofte om irrasjonelle prosesser. De færreste kjøper bil ut ifra utslippsnivået. Mange andre faktorer betyr mer enn det, sier styreleder Erik Hokstad i Markedsforbundet.

Han mener VW nå har en ulik mulighet til å snu noe negativt til noe positivt.

– Klarer de å stoppe dette nå, så tror jeg VW vil beholde sin markedsandel. Men VW tåler ikke en ny runde med skittentøyvask nå. sier Eirik Hokstad.

Vårt inntrykk er at søkerne ikke tar hensyn til alt som foregår

Rådgiver Nejra Kudra i rekrutteringsbyrået Mediabemanning

– Villedende markedsføring

Hokstad gir VW ros for måten de har håndtert skandalen på.

eirik hokstad

Eirik Hokstad, styreleder i Markedsforbundet

Foto: Hommedal, Marit / NTB scanpix

– Ut ifra det jeg kan se har de forsøkt å være åpne med sine omgivelser og innrømmet alt. Det skal de ha skryt for. Men det er jo ingen tvil om at kundene her er blitt utsatt for villedende markedsføring. Derfor må ikke VW gjemme seg bak begrunnelsen om at informasjon kan være børssensitiv. Den vanlige forbruker bryr seg ikke om det, mener Hokstad.

Han mener VW Norge snarest mulig bør gå i dialog med sine kunder og tilby kompensasjon.

– VW har alt å vinne på å være selvransakende og proaktiv. De bør derfor fortsette den åpne linjen og gå raskt i dialog med Forbrukerombudet, som skal ivareta forbrukernes interesser. På den måten kan de komme litt i forkjøpet og tilby kundene en fastsatt kompensasjon, sier styrelederen.

VW

POPULÆR ARBEIDSPLASS: Til tross for VW-skandalen, ønsker mange nordmenn å jobbe med omdømmebygging for Volkswagen i Norge.

Søker omdømme-ansatt

Samtidig som VW-skandalen har rullet med full styrke, har den norske forhandleren av bilmerket, Harald A. Møller AS søkt etter en person som skal sørge for at firmaet blir mer synlig og profesjonelt digitalt.

– VW er en verdenskjent merkevare, og mange har lyst til å jobbe på dette nivået. Vi har fått inn veldig mange søkere, og mange har ringt. Vårt inntrykk er at søkerne ikke tar hensyn til alt som foregår, men har et profesjonelt forhold til dette, sier rådgiver Nejra Kudra i rekrutteringsbyrået Mediabemanning.

– Verdig kundenes tillit

Informasjonssjef og prosjektleder i Volkswagen Norge, Anita Svanes, sier dette om hva selskapet gjør for å begrense og reparere omdømmeskadene.

Anita Svanes

Informasjonssjef Anita Svanes i Harald A. Møller AS

Foto: pressefoto

– Akkurat nå er det viktigste for oss å gjøre absolutt alt vi kan for kundene våre, og sørge for at ikke de blir skadelidende. Vi er en sterk merkevare, og vi vil gjøre alt vi kan for å vise oss verdig kundenes tillit, sier Svanes.

Akkurat nå er det viktigste for oss å gjøre absolutt alt vi kan for kundene våre, og sørge for at ikke de blir skadelidende

Informasjonssjef Anita Svanes i Harald A. Møller AS

Fabrikken i Tyskland har beklaget og forsikret at de skal løse saken og rydde opp.

– Vi deler selvsagt den beklagelsen her i Norge også. Volkswagen vil ivareta alle kunder og eventuelle utbedringer vil selvsagt bli kostnadsfri for kundene, påpeker hun.

SISTE NYTT

Siste nytt