Britisk seiler mener hun så brennende fly

Snart tre måneder etter at flyet forsvant, har det dukket opp en oppsiktsvekkende opplysning.

MALAYSIA airlines MH370 savnet fly

En britisk seiler mener hun kan ha sett Malaysia Airlines MH370 i brann over Indiahavet.

Foto: STRINGER / Reuters

Katherine Tee (41) fra Liverpool var på seiltur fra Kochi i India til Phuket i Thailand da hun så et fly med det som syntes å være en hale av svart røyk fra den bakre delen.

– Det var to andre fly i motsatt retning som passerte høyere. Jeg husker jeg tenkte at hvis det var et fly i brann som jeg hadde sett, så ville de andre flyene rapportert det, skriver Tee på Cruisers Forum.

Bekrefter tips

Hun sier at mannen hennes, som også var om bord, sov, og at grunnen til at hun ikke fortalte noe var at de ikke hadde snakket sammen på en uke.

– Og mest av alt, var jeg ikke sikker på hva jeg så. Jeg kunne ikke tro det selv, sier Tee.

Ifølge parets data har den 40 fot store seilbåten befunnet seg i et område der flyet kan ha fløyet.

– Alt jeg kan bekrefte er at vi var på rett sted til rett tid, så det er en mulighet. Jeg valgte først å feie det under teppet, men nå føler jeg det virkelig ille. Kanskje jeg skulle hatt mer tro på meg selv. Jeg beklager at jeg ikke tok affære tidligere, sier Tee, ifølge Express.co.uk.

De australske myndighetene bekrefter at de har mottatt tipset.

– Det australske transportsikkerhetsbyrået har mottatt en melding fra publikum, som rapporterer at de har sett det de mener var et brennende fly på himmelen over det indiske hav på natten da MH370 forsvant, opplyser en talsmann til nyhetsbyrået AFP.

Artikkelen fortsetter under kartet:

Laster kart, vennligst vent...

Katherine Tee og mannen var på seiltur fra Kochi i India til Phuket i Thailand da hun så et fly med det som syntes å være en hale av svart røyk fra den bakre delen.

Fortsatt optimister

Torsdag offentliggjorde australske myndighetene et nytt kart som viser hvor langt flyet med 239 mennesker om bord kan ha nådd med den mengden drivstoff det var i flyet.

– Vi er forsiktige optimister med tanke på å finne flyet. Men det er et stort område å søke gjennom, uttaler Martin Dolan, sjef for de australske transportmyndighetene.

Problemet er at de nye analysene gir et svært omfattende leteområde mellom den 20. og 39. sørlige breddegrad. Den nærmeste tiden håper myndighetene å snevre inn søkeområdet til om lag 60.000 kvadratkilometer.

Forrige uke kom det fram at signaler som ble oppfanget i Indiahavet under letingen ikke var fra flyet.

Artikkelen fortsetter under bildet:

Nytt søkeområde

SÅ LANGT KAN FLYET HA KOMMET: Australske myndigheter har offentliggjort et nytt kart som viser hvor langt de mener Malaysia Airlines MH370 kan ha fløyet før det gikk tom for drivstoff.

Foto: Det australske transportsikkerhetsbyrået

Anbudskonkurranse om leting

Ifølge Reuters ble det brukt 44 millioner dollar (rundt 265 mill. kroner) på letingen den første måneden.

Det er nå en to måneders pause i søket, samtidig som myndighetene har lagt ut en anbudskonkurranse for søk så dypt som 6.000 meter under vann.

Selskapet får 300 dager på seg til å gjennomsøke et område på størrelse med Sri Lanka, skriver CNN og henviser til anbudspapirene offentliggjort onsdag.

Vinneren av anbudet må kunne dekke 5.000 kvadratkilometer i løpet av 25 dager eller risikere at betalingen blir tilbakeholdt.

Den neste fasen i søket vil tidligst starte i august.

Oppdaget uvanlig undervannslyd

Forskere har oppdaget en uvanlig lyd under vann som ble tatt opp 8. mars – dagen da flyet forsvant.

Den lavfrekvente lyden ble plukket opp av undervannsmikrofoner i Indiahavet utenfor vestkysten av Australia. Utstyret brukes vanligvis for miljøforskning, som for eksempel å studere lyder fra hvaler.

Forskere ved Curtin University i Australia har vært med på å analysere signalet for å se om det kan være lyden av flyet som styrter i havet, men ifølge den ledende forskeren Alec Duncan er sjansene små. Han tror det er større sannsynlighet for at lyden stammer fra en seismisk hendelse under vann.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste nytt