Åtte personer ble drept da en
.Lederen for sikkerhetsavdelingen i regjeringskvartalet Jon Ivar Mehus sier bombebilen
før den eksploderte.Han sier også at biler hensettes der jevnlig, og at de derfor i utgangspunktet
.Angrepet på Norge har vakt oppmerksomhet over hele verden. Norske myndigheter hyller det åpne samfunnet, men britiske terroreksperter minner nå om at Norge fortsatt kan være et terrormål.
- Les også:
– Umulig i London
Nå må også Norge ta inn over seg denne virkeligheten, og bedre sikkerheten, sier sikkerhetsrådgiver Anders Grønli i Ove Arup & Partners i London.
– Norge har vært et land som har vært skånet for de aller verste hendelsene. Og da har selvfølgelig også tankegangen vært deretter, sier han.
- Les:
- Les:
I Londons maktsentrum er hverdagen en helt annen enn det var i Norge før 22. juli. Arkitekter og ingeniører har gått sammen om å bygge barrierer.
– Jeg mener det har vært gjort en veldig god jobb rundt det britiske regjeringsområdet, hvor man har bygget ganske pene barrierer mellom veiene og bygningene, sier sikkerhetseksperten.
Grønli mener det ville ha vært umulig å parkere en varebil der i ti minutter.
– Definitivt, slår han fast.
Gamle planer
Faren for bombeangrep i Grubbegata har vært kjent lenge. Det er flere år siden man først begynte å diskutere å stenge gata som ble utsatt for terrorangrepet 22.juli.
Planen var at gata skulle stenges med sikkerhetsbarrierer i september i år.
- Les også:
Etter statsråd fredag 12. august presenteres trolig regjeringens 22. juli-kommisjon. Deres konklusjon vil trolig danne grunnlag for det videre sikkerhetsarbeidet rundt regjeringskvartalet.
- Les:
- Les: ALT OM TERRORANGREPET 22. JULI