Hopp til innhold

– Ligner veldig mye på helikopterulykken i 2009

En gang tidligere har et Super Puma helikopter styrtet fordi rotoren løsnet. Det skjedde i England i 2009 og alle om bord omkom. Airbus avviser sammenligning med den tidligere ulykken.

Rotor fra Super Puma som styrtet i 2009

Rotoren fra helikopteret som styrtet i 2009 etter at den ble hevet fra sjøbunnen. Den hadde blitt revet vekk fra fartøyet da det var i lufta.

Foto: Air Accidents Investigation Branch

– Jeg tror dette kan være forklaringen på hva som gikk galt, sier luftfartsekspert og tidligere helikopterpilot Per Gram etter at han har fått forelagt rapporten fra den britiske flyhavarikommisjonen om ulykken i 2009.

– Men før den norske flyhavarikommisjonen kommer med sin endelige konklusjon om ulykken ved Turøy, så blir alt spekulasjoner, legger han raskt til.

Ulykkeshelikopteret i 2009 var av typen Super Puma 332 L2, og helikopteret som styrtet utenfor Turøy var av typen Super Puma 225, men de har nesten identisk girkasse.

Les også: Eurocopter 225: Ulykkesrammet helikopter

Per Gram har selv gått ut med mistanken om at en sveiseskjøt i den nedre delen av girkassen kan være grunnen. Det var to ulykker med helikoptertypen i 2012 der sveiseskjøten var et problem. Men i disse ulykkene ble ikke rotoren skilt fra helikopteret.

Gram sier han nå tror mer på at feilen lå høyere oppe.

– Ulykken på fredag ligner veldig mye på helikopterulykken i 2009, sier Gram.

Per Gram

Luftfartsekspert Per Gram har selv flydd helikoptertypen som styrtet i 2009.

Foto: Inger Johanne Stenberg / NRK

Falt fritt i flere hundre meter

Pilotene ombord i ulykkeshelikopteret i 2009 fikk en forvarsel om at noe var galt. En alarm om at de hadde mistet oljetrykket i hovedgirkassen gikk av, og så mistet de all kontroll over fartøyet. Det skriver den britiske flyhavarikommisjonen.

Helikopteret var i en høyde av 650 meter da problemene oppsto.

20 sekunder etter at alarmen gikk, ble rotoren skilt fra helikopterkroppen.

Så falt luftfartøyet med 16 mennesker ombord rett ned mot havoverflaten. Rotoren ble funnet på havbunnen omtrent hundre meter fra hoveddelen av helikopteret.

Super Puma ulykken i 2009. Sonarbilde

Sonarbilde fra havbunnen i april 2009 viser rotoren og helikopterkroppen ligge på havbunnen.

Foto: Air Accidents Investigation Board

Planettannhjul sviktet

Den grundige rapporten etter ulykken i Nordsjøen 1. april 2009 beskriver en feil i den øvre delen av girkassen på Super Puma maskinen.

Les hele rapporten her. (PDF)

Delen som gikk i stykker var et planettannhjul som det finnes 16 av i den øvre delen av girkassesystemet.

Planetgir på Super Puma 332 L2

Tegningene viser de to platene med planettannhjul i girboksen. Det var ett tannhjulene i den øvre platen som var årsaken til styrten i 2009.

Foto: Air Accidents Investigation Branch

Revet ut av festene

Delen som gikk i stykker førte til at den øvre delen av girkassen ble revet i stykker.

Det igjen førte til at all rotasjonskraft fra girboksen ble overført til stålstag som egentlig bare skulle overføre løftekrefter. Det skriver den britiske flyhavarikommisjonen.

Stålstagene ble revet ut av sine fester, og da løsnet også rotoren.

Ble gjennomført tiltak

Konstruksjonsmessig er girkassen fra ulykkeshelikopteret i 2009 og girkassen på helikopteret som styrtet på fredag lik. Det kommer fram i rapporten om 2009-ulykken.

I ulykkesrapporten er det også en rekke anbefalinger om hva som bør gjøres. Det handler for det meste om rutiner.

– Dersom årsaken er lik i de to ulykkene, så er det opplagt at endringene ikke har vært tilstrekkelige, sier Per Gram.

Sammenligning er spekulasjon

– Vi snakker om to forskjellige helikoptre, selv om de er begge Super Puma helikoptre, sier kommunikasjonssjef i Airbus England, Alvaro Beteta Meredith.

Meredith sier det er for tidlig å spekulere i årsaken til ulykken og viser til etterforskningen som pågår.

– Super Puma 225 er et mye mer moderne helikopter som inntil fredag ikke hadde hatt en ulykke med dødsfall før, sier han.

Meredith sier Airbus prioritet nå er å støtte etterforskningen og at de rett og slett ikke vet årsaken til ulykken nå.

–– Å sammenligne ulykken fredag med andre ulykker nå er ikke passende, det blir bare spekulasjon, sier Meredith.

Han mener det trekker oppmerksomheten bort fra etterforskningen og respekten til de pårørende som har mistet sine.

SISTE NYTT

Siste nytt