– Israel har satt i sving et omfattende apparat for å stoppe konvoien

Skadene på det norske skipet «Juliano» skal utbedres, men for det irske skipet «MV Saoirse» er drømmen om Gazastripen allerede over.

Skader på norsk skip på vei til Gazastripen

Mina Bolermo Eriksen og Torstein Dahle viser fram skader på propellakslingene på båten «Juliano». Skadene skal utbedres og det er ventet at skipet vil slutte seg til «Freedom Flotilla 2» lørdag.

Foto: Johansen, Johnny Leo / Scanpix

Kilde: NRK / NTB

Torstein Dahle er fast bestemt på at det norsk-svensk-greske skipet «Juliano» skal på vannet, og at det norske bidraget til den nye Gaza-flåten setter kursen mot Gazastripen lørdag.

– Vi har en rask båt, og tar igjen konvoien hvis de starter i før oss, sier Torstein Dahle til NRK.

Dahle er leder og talsmann for den norske delegasjonen Aten. Mandag opplevde han at skipet med de norske aktivistene ble utsatt for det som skal være et sabotasjeangrep,

– Det var en mindre sprekk i begge propellakslingene på skipet. Akslingene er bøyd mot hverandre, noe som tyder på at de er dratt sammen med en kjetting eller lignende, sier Dahle.

Han sier det ville vært umulig å gjennomføre reisen til Gazastripen med skadene på akslingene.

Nytt skip angrepet

I dag ble det kjent at også et irsk skip er utsatt for sabotasje. Skipet «MV Saoirse» ble utsatt for et sabotasjeangrep mandag, skriver The Irish Times.

Skipet som ligger til kai i havnebyen Göcek i Tyrkia skal ha blitt utsatt for et lignende angrep som «Juliano», som ligger til kai i Piraeus utenfor Aten.

– Skipet er satt ut av spill, og vil derfor ikke mest sannsynlig ikke kunne delta i konvoien til Gazastripen, sier Torstein Dale på teleforn fra Aten.

Dykkere fant ut at en del fra skipets propellakslinger manglet. Talsmann for de irske aktivistene, Fintan Lane, omtaler aksjonen som« profesjonell og svært kalkulert» utført. Han frykter at båten kunne ha sunket, og at liv ville gått tapt.

Skipet hadde et mannskap på litt over 20. Seks av dem er invitert med et italiensk skip. Resten ser ut til å måtte reise hjem.

(Saken fortsetter under bildet)

På vei til Gaza

Det norske bidraget venter på Gardermoen før avgang til Hellas.

Foto: Holm Morten / Scanpix

– De neste dagene er avgjørende

Det er høyst usikkert når «Frihetsflåten II» kan seile mot Gazastripen og om aksjonen i det hele tatt lar seg gjennomføre.

– Det er en veldig vanskelig og kaotisk situasjon. Det ser ut til at det irske skipet er tatt ut av drift for godt, sier SV-politiker Aksel Hagen til NTB på telefon fra Aten.

Aksel Hagen

– Det må skje noe de nærmeste dagene hvis vi skal komme oss av gårde, sier SV-politiker Aksel Hagen.

Foto: Torvild Sveen / NRK

– Det må skje noe de nærmeste dagene hvis vi skal komme oss av gårde. De tre-fire neste dagene er avgjørende, sier Hagen, som er en av de sju norske aksjonistene.

Anklager Israel

Torstein Dale er overbevist om at det er israelerne som står bak sabotasjeangrepene på det norske og det irske skipet.

– Selvfølgelig er dem. Hvem ellers skal det være, sier Dahle?

Dahle sier at greske myndigheter liker dårlig at en båt, som er delvis greskeid og som ligger til kai i Hellas, utsettes for sabotasje av en fremmed makt.

– Israel har satt i gang et særdeles omfattende apparat for å hindre «Ships to Gaza »å gjennomføre konvoien.

Tilbakeviser påstandene

Tirsdag tilbakeviste Israelsk UD påstandene om sabotoasje overfor NRK. Yigal Palmor sa han har hørt ryktene.

– Det viser bare hvor paranoide organisatorene av konvoien er, og det barnslige verdenssynet de har. De klandrer Israel for alt som går galt, fordi Israel er så mektig og er ansvarlig for alt, sa Palmor.

Men Palmor innrømte at Israel er involvert på etterretningssiden.

– Vi er selvfølgelig involvert ved at vi samler inn informasjon. aktivistene må regne med at Israel vil forsøke å stanse dem på vei mot Gazastripen, sa han til NRK tirsdag.

Målet med aksjonen er å bryte den israelske blokaden av Gazastripen og bringe humanitær hjelp til det palestinske området.

Etter planen skulle 20 skip delta i flåten, men den er nå redusert til 10. Israel har flere ganger gjort det klart at skipene ikke vil nå frem.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste nytt