Den brutale gjengvoldtekten av den kvinnelige fysioterapistudenten – rett foran øynene på en mannlig følgesvenn – på en buss i hovedstaden New Delhi like før jul, satte sinnene i kok i India.
Og det koker ennå.
Hver eneste uke siden har vært demonstrasjoner både i hovedstaden og i andre byer.
Den politiske høyresiden krever dødsstraff for voldtektsmennene, de liberale er mer opptatt av tiltak som kan bedre kvinners rettigheter og sikkerhet.
- Les:
- Les:
- Les:
Voldtekten har uansett vist omverdenen at India er delt i to når det gjelder synet på kvinner.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
– Kvinnene må skylde seg selv
Rett utenfor hovedstaden ligger delstaten Haryana. Der var det i løpet av fjoråret flere stygge voldtekter. Bare i september skjedde det fire gjengvoldtekter. I tillegg vakte en voldtekt av en 13 år gammel jente og en nygift kvinne oppsikt langt utenfor delstatens grenser.
I Haryana dominerer landsbygdkultur – og et gammeldags kvinnesyn.
Legen Om Prakash Dhankar leder det tradisjonelle eldrerådet, Khap Panchayat, i Jhajjar, en av de mange landsbyene.
Eldrerådet har stor makt, og det dømmer og straffer sine innbyggere utenfor det indiske rettssystemet.
Om Prakash Dhankar mener jentene må ta sin del av skylden når de blir voldtatt.
– Begge sider er å klandre, sier han til NRK om voldtekten som endte et ungt kvinneliv i New Delhi.
– De som voldtok og drepte henne, har 80 prosent av skylden. Jenta og hennes venn har 20 prosent, sier legen og utdyper:
– Foreldrene hadde sendt jenta til Delhi for å studere. Men klokken 22.30, på kvelden, var hun ute. Og det med en mannlig venn. Det er ikke noe vi i eldrerådet liker. I indisk kultur liker vi ikke at en jente er ute her og der og til langt på kveld med fremmede – og uten grunn, sier han.
- Les også:
På spørsmål om han mener at jenter fremprovoserer voldtekter, svarer han «selvsagt».
Han har sin egen forklaring på de mange gjengvoldtektene som har rystet India.
– Mobiltelefoner er et problem på skoler og universiteter. Jentene bruker dem til å ringe en kjæreste eller en mannlig venn. Så ringer denne videre til andre gutter, som så dukker opp. Det er slik gjengvoldtekter skjer, mener Om Prakash Dhankar.
- Les også:
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
– Indiske jenter kler seg ikke i dongeri
Lederen av eldrerådet har støtte hos de andre mennene i Jhajjar, de som danner grunnlaget for rådets makt.
– Begge parter er å klandre, begge parter. Jenta har sin del av skylda, det samme har guttene som gjorde det, sier mennene som sitter rundt et bord, opptatt med å spille kort og røyke vannpipe.
De skiller riktignok mellom dydige jenter og de ikke fullt så dydige.
– Hvis jenta er respektabel, da er det ikke hennes feil. Da blir det riktig å ilegge gutten all skyld og dømme han til straff, det gjør da også eldrerådet. En jentes plikt er å studere eller arbeide flittig og hjelpe til med arbeidet hjemme. Hvis de gjør det, da fortjener de vår respekt som om de var våre mødre og søstre, sier mennene på tur i fellesskap.
– Før hadde familien kontroll på døtrene, både moren, faren og onklene. Nå er storfamiliene oppløst, og den eneste som kan bekymre seg, er faren. Moren er opptatt med alt hva huset krever, og når barn og døtre får for stor frihet, vet de ikke hva som er rett og galt, og så havner de i trøbbel, mener mennene.
- Forsvareren til gjerningsmennene:
De liker ikke den moderne livsstilen som brer seg blant indiske jenter – som ønsker å studere hjemmefra, som ifører seg vestlige plagg som dongeribukser og som er ute sent på kvelden – selv om de kun er på vei fra jobb, studier eller et kinobesøk.
– I vår kultur kler ikke jenter seg i dongeri, sier en av kortspillerne til NRK.
– Du skjønner det, i henhold til våre tradisjoner er det ikke passende for jenter å gå i jeans, forklarer lederen av eldrerådet, som overhører kommunikasjonen.
– Jenter bør kle seg i løse plagg. Eldre i vårt samfunn misliker når unge kvinner kler seg i dongeribukser. Det føles som om jentene går nakne, sier han.
– Og skikkelige indiske jenter verken røyker eller drikker alkohol. Og hvis de gjør, så har de dårlig karakter, er omkvedet.
Når NRK forsiktig spør om de selv røyker og smaker alkohol, kommer svaret raskt over bordet med kortene «Ja, naturligvis gjør vi det». Men dårlig karakter? Nei.
– I vårt samfunn kan gutter og menn røyke og drikke. Men det er ikke noe for jenter og kvinner, sier den kortspillende gjengen og rister på hodet.
(Artikkelen fortsetter under videoen.)
– Det er IKKE jentene som har skylda
Sunita Devi er leder for kvinneorganisasjonen Gramin Mahila Vikas Samiti. Hun lar seg ikke sjokkere over synet til de eldre i landsbyen. Men hun blir trist.
– Det er bare de som utfører en voldtekt som er å klandre. Man kan ikke holde kvinnene som blir utsatt for dette ansvarlig. Verken om de har mobiltelefoner eller ikler seg dongeribukser, sier Sunita Devi.
– Kvinnen som døde etter voldtekten i New Delhi gjorde ikke noe galt. Alt hun gjorde var å gå på kino i følge med en venn. Det var hennes rett – hun gikk ikke ut for å bli voldtatt, ser Devi bestemt.
Hun mener India må starte med å behandle jenter og gutter likt.
– Dessuten, mange trenger undervisning i hva som er rett og galt.
– Skal noen klandres i denne saken, må det være samfunnet som tillater at slikt skjer mot jenter og som ikke gjør noe med det. Pluss foreldrene, som ikke har lært sine barn det de burde, sier Sunita Devi og sikter til flokken med unge menn som gjøv løs på jenta i full offentlighet.
- Les også:
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
– Med lisens til overgrep
Binalakshmi Nepram er en annen kvinne som tar til motmæle mot det indiske kvinnesynet. I tenårene ble hun selv offer for vold fra menn.
Nå jobber hun for å hindre vold og overgrep mot kvinner i India, som leder av organisasjonen Control Arms Foundation of India.
Og hun er opprørt, ikke bare over de sju mennene som voldtok og slo både kvinnen og medstudenten hun var sammen med helseløse med en jernstang. Men også over at det tok en time før noen hjalp dem.
Ifølge Binalakshmi Nepram mener 90 prosent av mennene det samme som de kortspillende i Jhajjar.
– Holdningen til menn i India, er at kvinnen er mennenes eiendom, sier Nepram.
– Først tilhører hun faren, deretter brødrene og når du gifter deg, tilhører du ektemannen og hans familie.
– Og hvis du som kvinne går ute på gaten om kvelden, er det som en lisens til overgrep – at du gir menn din tillatelse til å krenke deg, sier Binalakshmi Nepram.
Både organisasjonen hun leder og andre forsøker å kjempe mot dette synet. Og de forsøker gjennom demonstrasjoner å minne myndighetene på at de har lovet å forbedre sikkerheten for kvinnene.
Flere og flere kvinner studerer og arbeider og har av den grunn behov å ta seg frem etter at dagslyset er omme. I tillegg har de i større og større grad et selvstendig liv med selvstendig ønsker for fritiden.
– Men kveldene i India er ikke for kvinner, de er kun for mennene, slik det er nå sier Nepram.