Hopp til innhold

Filippinske myndigheter: – Reklameselskaper bør donere plakatene sine til nødhjelp

Myndighetene på Filippinene ber nå reklameselskaper om å donere plastpresenninger med reklametrykk slik at de kan sendes til de tyfonrammede områdene til bruk som tak i midlertidige skur og telt.

Mann under blekkplate og plastpresenninger

PLAST SOM TAK: Denne mannen skjuler seg under plast, metall og annet han har funnet i den rammede Leyte-provinsen. Reklamebannere kan nå verne folk som har mistet hjemmene sine for regnet.

Foto: Erik de Castro / Reuters

Selskaper som driver med fysiske reklamebannere i store byer bruker ofte store mengder plast.

På slike plastpresenninger trykkes reklamebudskapet for å henges i bybildet og langs veier.

Nå oppfordrer myndighetene i tyfonrammede Filippinene selskapene som selger slik reklameplass til å bidra.

– I stedet for at disse presenningene blir liggende og støve ned i lagerbygninger er det bedre om reklameselskapene gir dem til myndighetene. Plasten kan bli tatt i bruk på gode måter, sier leder Francis Tolentino i byutviklingsbyrået MMDA i hovedstaden Manila til avisa Philippine Daily Inquirer.

Tyfronofre under reklamebanner

REKLAME OVER HODET: Disse tyfonofrene i Tacloban bruker et reklamebanner som vern mot regnet mens de går blant ruinene av det som en gang var en by på over 200 000 innbyggere.

Foto: Bullit Marquez / Ap
Arbeidere tar ned reklamebanner i Manila

STORMFORBEREDELSE: Arbeidere tar ofte ned de store reklamebannerne før uvær rammer. Her fra forberedelsene til et uvær i august.

Foto: Noel Celis / Afp

Før ekstremværet Haiyan raste over øylandet Filippinene valgte mange av eierne av reklameplass å ta ned sine reklamebannere for å unngå at de skulle bli tatt av vinden.

Følg utviklingen: nbsp;Tyfonen Haiyan og krisen etter

De brukte plastpresenningene med reklametrykk ble da i stor grad lagt inn på lagre for mulig gjenbruk eller for å få nytt reklametrykk.

Nå har derimot myndighetene håp om at de kan bidra under krisen.

Kan bli telt eller tak i midlertidige skur

Lederen for byutvikling hovedstaden Manila mener ifølge Inquirer at spesielt de store presenningene kan ha en nytteverdi i de verst rammede områdene.

Reklameplakatene er både vanntette, fleksible og kan dermed brukes som telt eller tette tak i midlertidige skur.

– Mange innbyggere har mistet husene sine. Til og med evakueringssentrene har blitt helt ødelagt noen steder. Derfor må vi gjøre alt vi kan for å hjelpe disse menneskene, sier Tolentino i det offentlige organet i hovedstaden.

Han sikter til at reklameplakatene kan bidra til å skaffe en form for tak over hodet for mennesker som akkurat nå har ingenting.

Les også: Åtte drept i storming av rislager på Filippinene
Les også: Øysamfunnet som stoppa opp

MMDA i Manila har også selv beslaglagt en del slike reklamebannere fordi myndighetene mente de var ulovlig satt opp eller kunne være en risiko da tyfonen raste innover øyriket. Også disse kan nå bli sent mot de verst rammede områdene, som byen Tacloban.

Er du i de rammede områdene eller kjenner noen der? Tips NRK!

Over 11 millioner påvirket av tyfonen

For omfanget av krisen etter tyfonen Haiyan er ganske enormt.

FNs koordineringsorgan for nødhjelp OCHA slo i går fast at det er over 11 millioner mennesker som er rammet av ekstremværet.

– Flere millioner familier har fått sine liv snudd på hodet av tyfonen Haiyan. De har mistet alt og er nå i desperat behov for hjelp, sa FNs nødhjelpssjef Valerie Amos på en pressekonferanse.

Les også: Flokker av barn står og tigger langs veien
Les også: Slik har teknologien endret nødhjelpsarbeidet

Myndighetene på Filippinene sier at de anslår at 670 000 hjem er ødelagte eller har måttet forlates på grunn av skader.

SISTE NYTT

Siste nytt