Hopp til innhold

– Franske arbeidere er late og jeg må være idiot hvis jeg investerer

– Franske arbeidere har lunsj i en time, skravler i tre og arbeider i tre. Jeg må være idiot hvis vi investerer i dette landet, tordner sjefen for den amerikanske dekkprodusenten Titan Maurice Taylor og har ertet på seg «halve Frankrike».

Titan-sjef Maurice Taylor

Maurice Taylor er sterk i beskrivelsene av franske arbeidere. Han mener de er late og ueffektive og at de og fagforeningene kjører fransk industri på dunken.

Foto: Charlie Neibergall / Ap

Han la ikke fingrene imellom, Maurice Taylor, da han skulle svare på en invitt fra den franske ministeren for industrifornying Arnaud Montebourg.

Så er han da også kjent under kallenavnet «The Grizz» og sammenlignes med en grizzlybjørn for sin direkte fremferd.

Minister Montebourg lurte på om Titan, som Taylor leder, kunne tenke seg å investere i eller overta et produksjonsanlegg i Amiens nord i Frankrike, som den nåværende eieren Goodyear har bestemt seg for å stenge.

Fabrikken har gått med store tap de siste årene, bare i 2011 tapte selskapet 61 millioner euro på fabrikken, ifølge France 24. 1173 ansatte står i fare for å miste jobben.

Skilt til Goodyear-fabrikken i Amiens

Stridens kjerne er Goodyear-fabrikken i Amiens.

Foto: PHILIPPE HUGUEN / Afp

Det hører også med at Goodyear, som i likhet med Titan er amerikansk, har vært i langvarig konflikt med fagforeningene.

I fjor var Titan, som er produsent av dekk til landbruksmaskiner, i samtaler med Goodyear om en mulig overtakelse, men prosessen ble blokkert av fagforeningen CGT, som støttes av de franske kommunistene som fortsatt er en maktfaktor i fransk arbeidsliv.

«Hvor dumme tror du vi er?»

Montebourg gjorde etter Goodyears beslutning om nedleggelse i januar et nytt fremstøt mot Titan. Og fikk altså svar på tiltale, i et brev.

– Jeg har besøkt fabrikken i Amiens flere ganger. Den franske arbeidsstokken har høy lønn, men jobber kun tre timer daglig. De har en times pause for lunsj, skravler i tre timer og jobber i tre timer.

– Jeg har sagt det ansikt til ansikt med representanter for fagforeningene, men de svarer bare «at det er slik den franske arbeidsmåten er».

– Så hvor dumme tror du vi er? spurte Taylor i svarbrevet, som ble offentliggjort i den franske næringslivsavisen Les Echos.

Videre beskriver han franske fagforeninger som «gale» og beskylder dem for å ha kjørt både fabrikken i Amiens og fransk industri generelt «på dunken.

Både den franske dekkindustrien og den franske bilindustrien sliter med store tap, og nedgangstidene i Europa gjør det ikke bedre. Flere fabrikker er enten flyttet ut av landet eller vakler videre med store tap.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Goodyear fabrikken i Amiens i Frankrike
Foto: PASCAL ROSSIGNOL / Reuters

Vil oversvømme Europa med billige dekk

Den forrige franske sosialistregjeringen innførte i 2000 35 timers arbeidsuke.

Både politiske motstandere og økonomiske analytikere mener den nedkortede arbeidstiden har ført til at fransk industri har tapt konkurransekraft, både i forhold til andre europeiske land men ikke minst asiatiske.

Franske politikere er klar på at industrien i landet må effektiviseres for å holde tritt i en moderne verden, men sliter med å finne ut hvordan.

Montebourg har fått som oppgave å få fart på industrien, gjøre den mer konkurransedyktig og gjennom det skape flere jobber som kan få den store arbeidsledigheten nedover.

Men det er lite sympati og støtte å hente hos Titan-sjefen.

Taylor mener verken Montebourg eller den franske bilindustrien har det som skal til for å ta konkurransen opp med den asiatiske.

– Du er politiker, så du ønsker ikke å gjøre store forandringer. Kina overøser Frankrike med billige dekk, ja de overøser hele Europa, og du gjør ingenting. I løpet av fem år vil ikke Michelin (den store franske dekkprodusenten red.anm.) kunne produsere dekke i Frankrike.

– Titan kommer til å kjøpe et kinesisk eller indisk dekkselskap, betale mindre enn en euro i timen i lønn og levere alle dekkene som Frankrike trenger. Så du kan beholde dine såkalte arbeidere. Titan har ingen interesse av fabrikken i Amiens, tordner Taylor.

«Du er en ekstremist»

Etter å ha fått summet seg etter kraftsalven servert per post over Atlanteren, svarer industriministeren med samme mynt.

Minister for industrifornying Arnaud Montebourg

Industriminister Arnaud Montebourg mener den amerikanske dekksjefen er helt på jordet i sine beskrivelser av Frankrike.

Foto: ERIC FEFERBERG / Afp

Han kaller Maurice Taylor for en ekstremist.

– Dine synspunkter er like ekstreme som fornærmende, og du er fullstendig ignorant i forhold til hva Frankrike er, svarer Montebourg, også det i brevs form.

Montebourg skriver videre at han vil minne om at franske Michelin er 20 ganger større enn Titan og 35 ganger så lønnsomt.

Han minner om de lange og sterke båndene som eksisterer mellom USA og Frankrike.

Montebourg påpeker at amerikanske selskaper har 4200 datterselskaper i Frankrike og at 500.000 franskmenn arbeider for disse selskapene. Han mener derfor Taylors argument om late og ueffektive franskmenn faller på sin egen urimelighet.

– Noen av disse selskapene har vært her siden 1842, skriver Montebourg, underforstått at det ville de ikke vært, hvis forholdene hadde vært så ille som Taylor beskriver de som.

Ministeren roser – trolig som et svar på Taylors trussel om å oversvømme Frankrike med billige asiatiske dekk – forsøkene til president Barack Obama om å bremse utflyttingen av amerikansk industri.

Har kranglet før

Taylor er ikke den første amerikanske toppsjefen Montebourg krangler med siden han inntok sin post i fjor sommer.

Tidligere har ministeren beskyldt ArcelorMittal, som er verdens største stålprodusent, for å lyve og for å mangle respekt for Frankrike.

Han uttrykte offentlig at stålgiganten ikke lenger var velkommen i landet, etter en krangel om nedleggelsen av to stålverk i Florange, nordøst i Frankrike.

SISTE NYTT

Siste nytt