NRK Meny
Normal

– Flysikkerheten i Europa er truet

Russiske fly som flyr stadig mer nærgående og uten å identifisere seg, truer luftsikkerheten i Europa, sier den danske transportministeren Magnus Heunicke. Han frykter en alvorlig ulykke, og Nato deler bekymringen.

Magnus Heunicke innfelt i bilde fra Kastrup

I mars var en SAS-fly kun 90 meter fra å kollidere med et russisk militærfly over Østersjøen. Den danske transportministeren varsler strengere regler.

Foto: Fredrik Varfjell, NTB/Leif Jørgensen, CC BY-SA 4.0 / NTB scanpix

Den danske transportministeren slår alarm etter stadig flere farlige episoder, med nestenulykken med et SAS-fly over Østersjøen i mars som den hittil alvorligste.

– Jeg mener at det kan være til skade for flysikkerheten når vi opplever fly som flyr uten transponder eller unnlater å aktivere transponderen, sier han til den danske avisen Berlingske.

Nå varsler Heunicke at «nye prosedyrer» skal hindre at danske passasjerfly kolliderer med russiske militærfly.

Ifølge det danske samferdselsdepartementet ble dette tatt opp på et møte i sommer mellom det danske Luftfartstilsynet, Naviair (det danske Avinor) og Flyvertaktisk Kommando i det danske forsvaret.

Partene ble enige om mye retningslinjer og et tettere samarbeid som innebærer at danske jagerfly skal fly opp på siden av russiske militærfly og deretter «gi signaler» til flyveleder på bakken.

– Når flyveleder får et slikt signal fra et dansk militærfly, så vil det bety at der også er et russisk militærfly like ved, forsklarer visedirektør i Trafikstyrelsen (Luftfartstilsynet), Jesper Rasmussen.

Flygerne ønsker bedre kommunikasjon

Petter Førde

Petter Førde er leder i Norsk Flygerforbund. Han forstår at de mange flyepisodene veksler bekymring.

Foto: Gry Veiby / NRK

Petter Førde er en erfaren pilot og leder i Norsk Flygerforbund. Han sier pilotene ønsker seg bedre kommunikasjon i lufta..

– Bedre kommunikasjon mellom militære radaroperatører og flyvirksomhet og den sivil luftfarten vil kreve økte ressurser, noe luftfartsmyndighetene bør ta seg råd til, sier han.

Han sier han forstår uroen mange passasjerer kan oppleve når episoder som den fra 3. mars blir kjent.

Denne dagen var det fint flyvær, og turen til Roma så ut som en rutineflyvning for de to danske SAS-pilotene om bord i en Boeing 737 på vei fra Kastrup med 132 passasjerer om bord.

Rett sørvest for Malmö skjedde det som kunne blitt Danmarks verste flyulykke noensinne. Brått ble pilotene varslet av flyveledersentralen i Malmö om at de var på kollisjonskurs med et annet fly.

Putin bekrefter aktiviteten

Det andre flyet sendte verken ut signaler eller svarte på radioanrop, men en svensk militærradar hadde fanget det opp. Advarselen gjorde at pilotene i SAS-flyet rakk å endre kurs før det fremmede flyet passerte med kun 90 meters avstand, noe som er langt under minimumsavstand på 300 meter.

Det ukjente flyet, som senere viste seg å være et russisk militærfly, kom så nært at de to SAS-pilotene fra cockpit tydelig så de fire propellmotorene og en lang antenne på taket. Flyet var av typen Iljusjin-20M og kunne ikke sees på SAS-flyets eget varslingssystem.

Russlands president Vladimir Putin bekreftet i et intervju med den tyske kringkasteren ARD mandag den økte aktiviteten fra russiske fartøy.

– Du har nevnt forskjellige øvelser, flyvninger, skipsbevegelser og så videre. Finner alt dette sted?

– Ja, så avgjort, sier Putin i intervjuet med den tyske kringkastingen ARD.

Han ser imidlertid ikke noe problematisk ved det.

– Våre øvelser er utelukkende blitt gjort i internasjonalt farvann og luftrom, sier Putin.

Nato: Truer sikkerheten

Oana Lungescu

Oana Lungescu i NATO: Alvorlig for sikkerheten.

Foto: GEORGES GOBET / Afp

I Nato ser man så alvorlig hendelser som nestenkollisjonen i mars og flere andre episoder, at forsvarsalliansen nå advarer om at flysikkerheten er truet av den økte russiske aktiviteten.

– I mange tilfeller har russiske piloter unnlatt å slå på flyenes transpondere eller å snakke med den sivile flykontrollen. Det betyr en fare for den sivile luftfart, skriver Natos talskvinne, Oana Lungescu, i en e-post til den danske avisen Berlingske.

De russiske flyene fløy med avslåtte transpondere, som tilsvarer om en bil kjører uten lys etter mørkets frembrudd på en trafikkert vei.

Ifølge en ny rapport fra den britiske tenketanken European Leadership Network har det vært nesten 40 farlige episoder med russisk militærfly de første åtte månedene av 2014. Ti av dem har vært skjedd i Norges nærområder. (Se kart nederst i artikkelen)

– For lite snakk om sikkerheten i lufta

– Den russiske aktiviteten gjør at vi er bekymret over flysikkerheten, noe som det ikke er nok fokus på – hverken i offentligheten eller på det politiske planet, sier Ian Kearns, som er direktør for European Leadership Network til Berlingske.

Norske og russiske fly like ved grensen til Norge.

Norske fly må stadig oftere på vingene for å avskjære russiske fly som nærmer seg norsk territorium.

Foto: Forsvaret

Den 16. juli var et annet russisk militærfly med missiler ti meter fra å kollidere med et svensk overvåkningsfly ved Gotland. I september krenket to russiske jagerfly svensk luftrom, og en annen episode med svært tett passering skjedde så sent som 3. oktober i internasjonalt farvann over Østersjøen.

29. oktober i år skjedde nok en hendelse da en formasjon av russiske bombefly fløy langs norskekysten og helt ned til Portugal før de snudde. Jagerfly fra flere Nato-land gikk på vingene for å observere flyene som var i internasjonalt luftrom. Disse flyene svarte ikke på anrop fra sivile luftfartsmyndigheter.

SAS: – Bekymringsverdig

I SAS legger man ikke skjul på at situasjonen bekymrer.

– Hendelsen i mars var en meget alvorlig hendelse og vi er naturligvis bekymret, sier pressesjef i SAS, Henrik Edstrøm, til NRK.

Men Edstrøm kjenner ikke til de strengere reglene som den danske transportministeren varsler, eller om slikt arbeid er i gang.

– Det er opp til myndighetene å endre regelverket. Vi forholder oss til det, sier Edstrøm.

Luftfartstilsynet i Norge sier til NRK at man har registrert økt aktivitet fra russisk side, men minner om at den er langt under det som var tilfelle under den kalde krigen.

Luftfartstilsynet: Militærfly trenger ikke identifisere seg

– Luftfartstilsynet har så langt ikke fått inn noen rapporter som viser nærkontakt mellom sivile fly og russiske militærfly, sier Marit Kvarum, senior kommunikasjonsrådgiver i Luftfartstilsynet, til NRK.

Trafikk i internasjonalt luftrom foregår enten i ukontrollert luftrom (lave høyder) eller i den kontrollerte (øvre) delen av luftrommet. For militærfly stilles det ikke krav til identifisering. For passasjerfly kreves det at flyet identifiserer seg ved hjelp av transponder.

– Forsvaret har oversikt over militær trafikk i internasjonalt luftrom som grenser mot Norge, og det foregår en koordinering mellom forsvaret og Avinors kontrollsentral om de militære flybevegelsene. Dette gjør at de sivile flyvelederne kan holde den sivile og militære flytrafikken adskilt, sier Kvarum.

Mer nærgående russere

Laster kart, vennligst vent...

Russiske militære har vært langt mer aggressive i år enn tidligere år. Den britisk tankesmien European Leadership Network har kartlagt 40 alvorlige hendelser. Ti av dem har vært skjedd i Norges nærområder.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste nytt