I løpet av tolv timer gjorde de 19 helikoptrene et tjuetall flyturer for å få overblikk over det rammede området og dele ut forsyninger som egentlig var ment for besetningen om bord.
- Les også:
Tusenvis av flasker med vann og energidrikker, 8.000 vannrensingsfiltre og hundrevis av feltsenger er blant det som er delt ut.
Den «flytende flyplassen» utenfor Port-au-Prince er en viktig del av hjelpeinnsatsen.
Har ingen distribueringsavtale
– Vi har løftekapasitet, vi har kommunikasjoner og vi har kommandofunksjoner. Men vi har ikke mye nødhjelpsforsyninger å tilby, sier admiral Ted Branch, som har kommandoen på skipet.
- Les også:
På flyplassen i Port-au-Prince står det tonnevis med nødhjelpsforsyninger som har kommet med fly fra hele verden, og det er vanskelig å få dette distribuert ut til byen.
Branch sier de ikke har noen avtale som lar amerikanerne distribuere utstyret og varene.
– Problemet er at enkelte kanskje ikke er rede til å gi slipp på sine saker til den mest effektive transportøren, men heller vil dele ut nødhjelpen selv, sier han.
- Les også:
Den verste katastrofen
– Dette er en katastrofe av historiske dimensjoner. Vi har aldri før i FNs historie blitt konfrontert med en katastrofe av et slikt omfang, sier Elisabeth Byrs, talskvinne for OCHA, FNs kontor for koordinering av nødhjelp.
Hun påpeker at etter tsunamien i 2004 fungerte i det minste både den lokale administrative og politiske strukturen i for eksempel Aceh-provinsen i Indonesia, som ble hardest rammet av tsunamien.
– Men i Haiti er all offentlig administrasjon slått ut av skjelvet, sier hun.