Hopp til innhold

– F-35 billigere å produsere

Kampflyet F35 blir stadig billigere å produsere, og to nye land har i det siste meldt sin interesse. Det sa sjefen for kampflyprosjektet, Christopher Bogdan, da han møtte forsvarsminister Ine Eriksen Søreide i Washington.

Christopher Bogdan

Sjefen for F-35-programmet, generalløytnant Christopher Bogdan, mener kampflyene blir stadig billigere å produsere

Foto: Gro Holm / NRK

Gro Holm i Washington D.C.

Generalløytnant Christopher Bogdan tok over jobben som det amerikanske forsvarsdepartementets sjef for kampflyprosjektet for om lag ett år siden.

– Min hovedoppgave er å få prisen på flyet ned, forteller han til de to fremmøtte norske journalistene.

Våre partnere og det amerikanske forsvaret må har råd til å kjøpe flyet. Italia har allerede avbestilt flere F35 fly, og flere land har varslet at de vurderer å gjøre det. Den økonomiske krisa i USA og Europa har i mange land rammet forsvarsbudsjettene hardt.

Færre feil, nye kunder

– De 3163 flyene som ligger i ordreboka produseres i fire bolker, og for hver bolk gjør vi færre feil, forklarer Bogdan.

Dessuten jobber produsenten, Lockheed Martin, stadig med effektivisering av produksjonen.

– Det trengs færre arbeidstimer nå enn i 2007 for å lage ett fly. Derfor går prisen ned, og det har vært helt nødvendig. Så selv om vi skulle få noen avbestillinger til, vil prisen fortsette å gå ned, sier han.

Prosjektlederen svarer ikke konkret på spørsmålet om det finnes en smertegrense når det gjelder avbestillinger.

– Men det hjelper at Sør-Korea og Singapore har hengt seg på og bestilt flere titalls fly. Det overbeviser meg om at prosjektet er levedyktig trass i forsinkelser og problemer i oppstarten, sier Bogdan.

Skryt til norsk rakett

Ine Eriksen Søreide

Forsvarsminister Ine Eriksen Søreide er i USA blant annet for å diskutere kampflyprogrammet. Hun er fornøyd med det hun får høre i Pentagon.

Foto: Gro Holm / NRK

Forsvarsminister Ine Eriksen Søreide la vekt på integreringen av norskprodusert utstyr i F35 programmet.

– Integrering av JSM-missilet, integrering av bremseskjerm på de norske flyene og bruk av norsk ammunisjon er viktig for oss, sa forsvarsministeren.

Med andre ord - norsk industri må nyte godt av at Norge for en prislapp på 62,6 milliarder 2013-kroner har bestilt 52 F35 kampfly fra USA.

Så langt er ikke norsk industri i nærheten av målet om kontrakter til en verdi av 30 milliarder kroner. Men noen tjener penger. Kongsberggruppen har så langt lyktes med testproduksjon av sin JSM rakett - eller missil, som det heter på militært fagspråk. Bogdan sier han har forståelse for Norges interesser.

– Ikke minst når det gjelder deres strålende Joint Strike Missile, som nylig oppviste fantastiske testresultater, sier Bogdan.

Han roser også Norge for å ha jobbet seriøst med testing og tilpassing, for å ha «modnet» prosjektet, som han sier.

Den fire meter lange mellomdistansraketten, med eget innebygget styringssystem og evne til å skille mellom ulike mål, var opprinnelig bygget for å monteres på skip og kunne brukes mot sjømål. Fra F35 vil den kunne brukes både mot skip og mål på land.

Vil flere ha norsk rakett?

Søreide Bogdan

Generalløyntnant Bogdan forteller forsvarsministeren at han er imponert over raketten JSM som produseres i Norge.

Foto: Gro Holm / NRK

– Når de andre partnerne ser hvor bra det våpenet er, vil det vekke interesse. For det vil ikke finnes noe tilsvarende våpen tilpasset F35 på mange år, sier generelløytnant Bogdan.

Men så langt har bare Australia og Italia vist noen form for interesse, og ingen har forpliktet seg til kjøp. USA satser på egenprodusert rakett, men den er ikke klar før i siste produksjonsbolk, det vil si etter 2021.

Hvert F35 fly kan ta inntil seks JSM-raketter, så det ligger potensielt mye penger og prestisje i salg til andre land som er med i kampflyprogrammet. Men det er dårlig marked for den slags i Europa for øyeblikket.

Treningsfly klare neste år

Norge har bestilt fire treningsfly, og de to første leveres allerede neste år, men da for trening i USA.

Den første ordinære leveransen til Norge skal etter planen skje i 2017.

SISTE NYTT

Siste nytt