NRK Meny
Normal

– Endret kurs på flyets datamaskin

Amerikanske etterforskere mener kursen til det savnede Malaysia Airlines-flyet ble endret med sju eller åtte tastetrykk i cockpit.

MALAYSIA airlines MH370 savnet fly

Flyets kurs kan endres med et par tastetrykk i cockpit, uten at passasjerene merker noe som helst. Man må imidlertid ha god kjennskap til systemet.

Foto: STRINGER / Reuters

En person med kjennskap til de elektroniske systemene i fly har trolig programmert den første kursendringen inn i flyets datamaskin, skriver New York Times.

De amerikanske etterforskerne mener dermed at flyet ikke har blitt styrt manuelt vekk fra den planlagte ruta mot Beijing. Det er ikke klart om programmeringen, som ifølge avisen kan gjøres med sju eller åtte tastetrykk, ble gjort før eller etter avgang.

Det styrker teorien om at noen har endret flyets kurs med vilje, samt mistanken mot flyets piloter.

Flyets datamaskin inngår i systemet som går under navnet Flight Management System, og står mellom kapteinen og styrmannen i cockpit.

Systemet dirigerer flyet fra punkt til punkt i henhold til ruta som er programmert inn på forhånd, og ifølge amerikanske eksperter må man ha god kjennskap til Boeing-fly for å bruke det.

Les: – Må skrive om lærebøkene etter dette
Les: Alle «sannhetene» om det savnede flyet

– La til nytt rutepunkt

Mulige rullebaner

Denne oversikten viser rullebaner flyet kan ha landet på, dersom det ikke styrtet i havet.

Foto: Skjermdump / WNYC

Etterforskerne mener at et rutepunkt ble lagt til den opprinnelige ruta, og at dette var langt utenfor den planlagte ferden til Beijing.

De går nå gjennom alle radarbilder fra avgangen i Kuala Lumpur for å se om flyet har passert flere faste rutepunkter i lufta, noe man trenger flyets datamaskin til.

Rutepunktene kan tastes inn manuelt, eller lastes opp av flyselskapet. Passasjerene vil ikke merke noe til en eventuell kursendring.

Malaysias statsminister Najib Razak opplyste i helga at myndighetenes etterforskere mener flyet ble tatt ut av kurs med vilje, ettersom transponderen og resten av kommunikasjonsutstyret ble manuelt skrudd av med flere minutters mellomrom.

Myndighetene har gått tilbake på opplysningene om at flyets ACARS-system (Aircraft Communications Addressing and Reporting System) var skrudd av da styrmannen sist hadde kontakt med kontrollsentralen.

ACARS-systemet og transponderen skal ha sluttet å fungere rett etter at styrmannen brøt radiokontakten for siste gang, noe som tyder på at omprogrammeringen ble gjort før dette.

– Nål i høystakk

I mellomtiden fortsetter letingen etter flyet på ellevte dagen.

Australske myndigheter opplyser tirsdag at de innledet et søk som skal dekke 600.000 kvadratkilometer av Indiahavet.

Malaysiske myndigheter har bedt Australia om å ta ansvar for den sørlige av de to «korridorene», mulige ruter som flyet kan ha tatt.

– Dette søkte vil bli vanskelig. Størrelsen på området gjør det til en enorm utfordring. En nål i en høystakk er fortsatt en god sammenligning, sier redningsleder John Young til nyhetsbyrået AFP.

Han anslår at det vil ta flere uker å lete gjennom området.

Kinesiske myndigheter opplyser tirsdag at de har sjekket bakgrunnen til alle de kinesiske statsborgerne som var om bord på MH370, og at det ikke er noen grunn til mistanke mot noen av dem.

Les: Kina: Ingen link mellom passasjerer og terror
Les: Her kan flyet ha beveget seg

Leteområde utenfor Australia

Det nye leteområdet utenfor Australia.

Foto: Ap

Beklager, vi kunne ikke vise innholdet.
Se «Passasjerfly forsvant» i nytt vindu

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste nytt