Brosjyren fra helsevesenet (NHS) er sendt ut til lærere, foreldre og ungdomsarbeidere i Sheffield.
Ifølge
reagerer flere familiegrupper på brosjyren, der det blant annet står at sex eller onanering er bra for helsa, og at slik aktivitet reduserer risikoen for hjerte- og karsykdommer.Tenåringsmødre
I løpebladet står det også at sexeksperter for ofte understreker betydningen av prevensjon og kjærlighet, mens nytelsesaspektet havner i bakleksa.
– Det er utrolig at dette blir sendt til skolene, sier Trevor Stammers i organisasjonen «
». Han mener brosjyren, som heter «Nytelse», oppfordrer til risikofylt oppførsel blant ungdom og frykter en økning av kjønnssykdommer.Graviditet blant tenåringer er et stort problem i Storbritannia. Hvert år blir 40.000 britiske tenåringer gravide. Over halvparten tar abort, ifølge Daily Mails nettutgave.
Skremselspropoganda
Sexologen Gro Isachsen er enig med det Britiske Helsevesenet og har tidligere uttalt seg om at norske elever burde lært mer om nytelsesaspektet ved sex i norske skoler.
LES OGSÅ:
Hun mener at det drives en skremselspropoganda i våre skoler hvor det blir altfor mye fokus på negative konsekvenser ved sex:
– Både i skolen og i media blir vi bombardert med voldtekt, kjønnssykdommer, tenåringsgraviditet, og alle risikoene rundt det å ha sex, i stedet for å fokusere på det positive, sier Isachsen.
– Ved å lære mer om for eksempel onani, og fysiske forutsetninger for god sex, så lærer man å kjenne sin egen kropp. Ungdom må læres opp til å bli trygge i seksuelle situasjoner, da unngår man lettere de negative sidene av sex. Dette kan altså motvirke det negative, mener hun.
For liten tid
Isachsen forteller at medisinstudenter fra Medisiners Opplysningsforbund som reiser rundt til norske skoler, forteller at i de tre timene de har til disposisjon til sex og samliv rekker de ikke annet enn å fokusere på det negative. Det blir for liten tid å gi opplæring om nytelsesaspektet.
– Det burde vært grundigere undervisning. Klitoris for eksempel er et fremmedord i norske skoler, mener hun.