Hopp til innhold

– Det virker helt uforståelig

Petter Førde i Norsk Flygerforbund tror det savnede Malaysia Airlines-flyet har havnet i havet, men kan ikke forstå hvordan det har skjedd.

Beoing 777 fra Malaysia Airlines

Boeing 777 fra Malaysia Airlines.

Foto: Ap

Flyet forsvant på vei fra Kuala Lumpur til Kina med 227 passasjerer tidlig lørdag morgen, og ingen vet hvor det har blitt av.

Petter Førde i Norsk Flygerforbund

Petter Førde, leder i Norsk Flygerforbund.

Foto: Norsk Flygerforbund

Det kom seg trolig aldri ut av malaysisk luftrom, og har trolig styrtet i havet.

– Det virker for meg helt uforståelig, et fantastisk fly som Boeing 777 er, sier Førde til NRK.

Både flyselskapet og flytypen har en god sikkerhetshistorikk, og Malaysia Airlines har opplyst at kapteinen hadde langt fartstid i selskapet.

– Veldig mange av de største flyselskapene i verden har akkurat denne flytypen, og bortsett fra et uhell i 2008 med et British Airways-fly har det ikke vært noen hendelser med denne flytypen. Så det virker veldig rart alt sammen, sier Førde.

Flyr fint med en motor

Han forteller at pilotene har helt klare rutiner dersom det skulle oppstå problemer.

– Først og fremst er det å fly flymaskinen og navigere, og så kommuniserer man i etterkant. Men det som virker så rart her, er at det ikke har kommet noen tegn fra pilotenes side om at de har hatt noen form for problemer, sier Førde.

Boeing 777 har to motorer, der begge virker uavhengig av hverandre og får drivstoff fra forskjellige kilder.

– Det kan fly aldeles utmerket på en motor. Så at et slikt fly bare skal bli borte, virker veldig rart, sier Førde.

Ifølge Flightradar24 var det her det malaysiske flyet sist ble plottet

Dette er den siste kjente posisjonen til Malaysia Airlines MH370.

Foto: Flightradar24.com

Har trolig styrtet i havet

Flyet hadde drivstoff til å holde seg i lufta i 7,5 time, og det skal ha vært fint vær i området.

– Det er nok stor sannsynlighet for at det har endt opp i havet. Det er veldig merkelig, sier Førde.

Den siste kontakten med flyet skal ha funnet sted 135 kilometer nord for byen Kuala Terengganu. Flyet forsvant fra radaren 19 minutter etter avgang, mens det var i 35.000 fots høyde.

En omfattende leteaksjon er nå i gang i et område på 11.200 kvadratkilometer, foreløpig uten resultater.

Sender ut signaler

Flyets svarte boks, som samler inn data og tar opp lyden i cockpit, sender ut ultrasoniske signaler som kan spores under vann.

I gode forhold kan signalene fanges opp flere hundre kilometer unna, men signalene blir stadig svakere.

Dersom flyet har styrtet, har redningsmannskapene altså dårlig tid på seg til å finne flyvraket.

Det tok nesten to år å finne Air France-flyet som styrtet i utenfor kysten av Brasil i 2009. Den gangen fikk flyet sendt ut en rekke feilmeldinger før det forsvant fra radaren.

– Av det lille jeg har av informasjon, så hadde nok Air France-flyet den gangen en del utfordringer som de ikke hadde her, sier Førde.

Kan ha eksplodert i lufta

Roger Handeland i Norsk Flyteknikerforening forteller at Boeing 777 er kjent for å være et trygt og pålitelig fly.

– Det kan ha vært en eksplosjon eller en stor feil på flyet som har gjort at det plutselig mistet kontroll og gikk fort ned uten at pilotene har klart å sende noen signaler for å gi beskjed. Det er svært uvanlig. Når det skjer så fort, er det omfattende ting som har skjedd. Det er jo et stort fly, sier Handeland.

Den raske forsvinningen kan tyde på at flyet enten har styrtet veldig raskt, eller at det har gått i oppløsning i lufta, mener Handeland.

– Flyet kan ha fått feil i forskjellige systemer som har gjort at det har eksplodert, det har skjedd før at drivstoff har antent på grunn av feil i elektronikken i tankene. Det kan også skyldes terrorhandlinger, bomber i høyden vil jo føre til at det går i oppløsning ganske fort. Vi får håpe at det ikke er noe slikt, sier han.

Dermed er det lite sannsynlig at man vil finne overlevende.

– Hvis flyet har foretatt en nødlanding på havet, kan det være håp om å finne overlevende. Men det tyder ikke på det nå. Da burde pilotene ha rukket å gi beskjed til kontrolltårnet, sier Handeland.

Roger Handeland i Norsk Flyteknikerforening om flyet som er savnet i Malaysia

VIDEO: Roger Handeland i Norsk Flyteknikerforening mener det er lite håp om å finne overlevende.

SISTE NYTT

Siste nytt