– Vi hadde en fantstisk ferieuke i Belek, helt til vi kom på flyplassen, forteller Linn Elisabeth Blix Rudi fra Oslo.
Hun forteller at de skjønte at det var noe galt med det samme de kom på flyet. Etter én time innesperret i det svært varme flyet uten tilgang på vann, ble de over 400 passasjerene plassert i et lukket rom inne i terminalbygget ved flyplassen i Antalya i Tyrkia.
Blix Rudi forteller at det var svært liten informasjon å få. I flere timer var de innesperret i rommet, uten mat og vann. Flere fikk etter hvert problemer med å puste.
– Etter rundt fire timer var det ei jente som fikk pusteproblemer og falt om på gulvet. Vi begynte å rope om at vi trenger hjelp, sier hun.
Les også:
– Måtte redde oss selv
Etter hvert forsto de tyrkiske vaktene at nordmennene måtte få komme ut og de forsøkte å få ut barnefamiliene først. Ifølge Blix Rudi ble kaoset om mulig enda verre.
– Det ble et voldsomt press mot døren, og da de åpnet døren igjen for å slippe ut flere barnefamilier klarte vi å sperre døråpningen slik at de ikke fikk lukket den igjen. Vi fikk så åpnet de doble dørene og måtte regelrett presse oss ut av rommet, sier hun.
Hun beskriver hendelsen som noe av det verste hun noen sinne har opplevd.
– Vi måtte rett og slett redde oss selv, sier hun.
Les også:
Ving beklager
Salgsdirektør i Ving Maria-Anne Zachrisson sier at hun beklager hendelsen på det sterkeste og at det aldri skulle ha skjedd.
– Vi beklager dette på det sterkeste. Passasjerene skulle vært bedre informert og fått drikke. Personalet gjorde så godt de kunne, men på grunn av kommunikasjonssvikt mellom flyselskapet Thomas Cook Airlines og Ving, ble også passasjerene dårlig informert.
Les også: