Hopp til innhold

– Det verste jeg har opplevd noen sinne

Linn Elisabeth Blix Rudi sier at de rett og slett måtte redde seg selv, da hun og hennes medpassasjerer brøt seg ut fra det lukkede rommet de var plassert i på flyplassen i Antalya.

Antalya

Linn Elisabeth Blix Rudi (innfelt) og hennes medpassasjerer måtte bryte seg ut av venterommet de innelåst i på flyplassen i Antalya.

Foto: Ingvild Israelsen/Privat

– Vi hadde en fantstisk ferieuke i Belek, helt til vi kom på flyplassen, forteller Linn Elisabeth Blix Rudi fra Oslo.

Små og store fikk en lang natt på flyplassen i Antalya

Små og store fikk en lang natt på flyplassen i Antalya.

Foto: Ingvild Israelsen / NRK

Hun forteller at de skjønte at det var noe galt med det samme de kom på flyet. Etter én time innesperret i det svært varme flyet uten tilgang på vann, ble de over 400 passasjerene plassert i et lukket rom inne i terminalbygget ved flyplassen i Antalya i Tyrkia.

Blix Rudi forteller at det var svært liten informasjon å få. I flere timer var de innesperret i rommet, uten mat og vann. Flere fikk etter hvert problemer med å puste.

– Etter rundt fire timer var det ei jente som fikk pusteproblemer og falt om på gulvet. Vi begynte å rope om at vi trenger hjelp, sier hun.

Les også: Ving-passasjerer brøt seg ut av venterom

– Måtte redde oss selv

Etter hvert forsto de tyrkiske vaktene at nordmennene måtte få komme ut og de forsøkte å få ut barnefamiliene først. Ifølge Blix Rudi ble kaoset om mulig enda verre.

– Det ble et voldsomt press mot døren, og da de åpnet døren igjen for å slippe ut flere barnefamilier klarte vi å sperre døråpningen slik at de ikke fikk lukket den igjen. Vi fikk så åpnet de doble dørene og måtte regelrett presse oss ut av rommet, sier hun.

Hun beskriver hendelsen som noe av det verste hun noen sinne har opplevd.

– Vi måtte rett og slett redde oss selv, sier hun.

Les også: Ving-passasjerer brøt seg ut av venterom

Flyet som hadde problemer i Antalya

Flyet som skapte problemer for over 400 nordmenn som skulle hjem fra ferie i Tyrkia.

Foto: Ingvild Israelsen / NRK

Ving beklager

Salgsdirektør i Ving Maria-Anne Zachrisson sier at hun beklager hendelsen på det sterkeste og at det aldri skulle ha skjedd.

– Vi beklager dette på det sterkeste. Passasjerene skulle vært bedre informert og fått drikke. Personalet gjorde så godt de kunne, men på grunn av kommunikasjonssvikt mellom flyselskapet Thomas Cook Airlines og Ving, ble også passasjerene dårlig informert.

Les også: Frustrerte turister kommer hjem

SISTE NYTT

Siste nytt