Signalet fra Fariq Abdul Hamids telefon skal ha blitt plukket opp av en basestasjon på den malaysiske øya Penang morgenen flyet forsvant.
Signalet forsvant deretter brått, melder Dagbladet som siterer den malaysiske avisen New Straits Times.
Avisen skriver at etterforskere undersøker disse opplysningene. Siden flyet da var i så lav høyde, skal det ha vært mulig for basestasjonen å fange opp signaler fra en mobiltelefon.
– Kontakten ble etablert med basestasjonen til teleselskapet Telco. Årsaken til at kontakten ble brutt, er trolig at flyet beveget seg raskt fra basestasjonen og at kontakten ikke ble etablert med den neste, sier kilden til New Straits Time.
– Ble skrudd på i luften
Da flyet tok av fra Kuala Lumpur, skal telefonen ha blitt skrudd av på sedvanlig vis.
– Men på ett punkt, mens flyet var i luften, mellom Igari og Penang (rett før radarkontakten ble brutt), skal kontakten ha blitt gjenopprettet, opplyser kilden.
En kontakt betyr ikke nødvendigvis at det ble ringt. Det kan også være resultat av at telefonen ble skrudd på igjen, forteller kilden.
Kildene forteller opplysningene ikke er gjort offentlig kjent fordi det kan ødelegge etterforskningen.
Tror flysøk vil ta lang tid
Søket etter det savnede Malaysia Airlines-flyet vil trolig ta lang tid, advarer Australias statsminister Tony Abbott. Han demper dermed optimismen som preget gårsdagens tale.
Ingen nye signaler er fanget opp de siste to døgnene. Det er fem uker siden flyet forsvant, og batteritiden på de svarte boksene er beregnet til rundt 30 dager.
Se de siste oppdateringene om det savnede flyet i NRKs nyhetsstrøm.
Målet er nå å fange opp flest mulig signaler fra de svarte boksene før batteriene dør, slik at leteområdet kan avgrenses så mye som mulig før undervannsfartøyer sendes ned.
– Vi har en høy grad av sikkerhet om at signalene vi har fanget opp, stammer fra rutenummer MH370, sier Tony Abbott, som samtidig demper noe av den optimismen som preget talen hans i Shanghai på fredag.
– Massiv oppgave
Det bør ikke undervurderes hvor vanskelig det kan bli å finne flyvraket, advarer han.
– Ja, vi har avgrenset leteområdet veldig betydelig, men å forsøke å finne noe 4,5 kilometer under havets overflate, omtrent tusen kilometer fra land, er en massiv, massiv oppgave, og den vil trolig ta lang tid, sier han.
Malaysia Airlines-flyet forsvant på vei fra Kuala Lumpur til Beijing i mars. Det var 230 mennesker om bord i flyet da det forsvant.
Vurderer søk under vann
Totalt er fem signaler fanget opp den siste uken. De to signalene som ble fanget opp forrige lørdag og de to på tirsdag, regnes som mest sannsynlig stammer fra flyets svarte bokser.
Det femte signalet som ble oppdaget torsdag, blir også undersøkt, men dette har søkeleder Angus Houston sagt at trolig ikke stammer fra flyet.
– Vi ser på nå den neste fasen av søket, som faktisk innebærer å gå under vann, sier Malaysias forsvarsminister Hishammuddin Hussein.
Det australske marinefartøyet Ocean Shield vil lørdag gjennomføre «fokuserte søk» ved å taue en såkalt ping-registrator, en avansert maskin som kan fange opp signaler i store sveip.
Det neste steget er å sende ut en robotutbåt i letingen etter flyet.