– Resultatet er nedslående, sier landets transportminister Alexander Dobrindt (CSU).
Tilbakekallingen kommer i kjølvannet av utslippsjukset på flere Volkswagen-modeller. Formålet skal være å justere programvare som påvirker dieselbilenes NOx-utslipp.
Til sammen 630.000 biler fra Audi, Mercedes, Opel, Porsche og Volkswagen skal kalles tilbake, opplyser en kilde til nyhetsbyrået AFP.
Den tyske bilgiganten Volkswagen har fra før innrømmet juks med utslippsdata for dieselbiler av merkene VW, Audi, Skoda og Seat.
Det er også funnet uregelmessigheter knyttet til utslipp hos biler av merkene Renault, Alfa Romeo, Chevrolet, Dacia, Fiat, Hyundai, Jaguar, Jeep, Land Rover, Nissan og Suzuki, opplyser den tyske transportministeren.
Kobler ut system som fjerner NOx-utslipp
Av 53 ulike bilmodeller som er testet, ble det på 22 av dem enten målt høyere NOx-utslipp enn oppgitt, eller tekniske innretninger som gir grunn til mistanke om manipulering av utslippsdata.
Flere av bilmodellene viste seg å være utstyrt med programvare som under visse temperaturer slår av systemer som er ment å fjerne skadelige NOx-utslipp fra eksosen.
En tysk regjeringskilde sier til Reuters at en bilprodusent skal ha innrettet et program som stopper rensingen av eksos når temperaturen en lavere enn 18 grader celsius.
Ifølge Der Spiegel blir renseprosessen på enkelte Mercedes- og BMW-modeller utkoblet dersom lufttemperaturen er mindre enn ti grader.
- Les også:
150 milliarder i ekstrakostnader
Ifølge Reuters forventer VW et tap på 1,5 milliarder euro i 2015, sammenlignet med et overskudd på 10,8 milliarder euro året før.
Volkswagen har satt av 16,2 milliarder euro i avsetninger for å dekke de forventede ekstrakostnadene i kjølvannet av den omfattende utslippsskandalen. Det tilsvarer om lag 150 milliarder norske kroner.
– Utslippsproblemene har i betydelig grad påvirket Volkswagen-konsernets økonomi, sier konsernsjef Matthias Mueller.
– Venter på tilbakemelding fra VW
Tyske myndigheter har den siste tiden gjennomført en gransking av utslippsnivåene på alle tyske bilmerker som ruller på veiene i landet.
Konklusjonen skal ha vært at kun Volkswagen har installert programvare som manipulerer utslippene i strid med loven.
– Vi kjenner bare denne saken gjennom media og venter på tilbakemelding fra Volkswagen Group, sier informasjonssjef Marius Tegneby i MøllerGruppen til NRK.
- Les også:
Utnytter smutthull i lovverket
De 630.000 bilene tilbakekalles for å unngå bruk av programvare som utnytter et smutthull i lovverket.
Den tyske bilgiganten Volkswagen har innrømmet juks med utslippsdata for dieselbiler av merkene VW, Audi, Skoda og Seat. Som en følge av dette har tyske miljømyndigheter testet en rekke andre merker.
Daimler lover å etterforske mulige indikasjoner på uregelmessigheter og gjøre alle nødvendige tiltak, ifølge AFP.
Den franske markeds- og forbrukermyndigheten DGCCRF har gjennomført en razzia hos Frankrikes største bilprodusent, PSA Group, som produserer Peugeot og Citroën-biler, etter mistanke om uregelmessigheter knyttet til utslipp fra tre av konsernets bilmodeller.
- Les også:
Razzia hos Mitsubishi
Mitsubishi kan ha gitt feilinformasjon til forbrukerne om ytterligere fem biler, ifølge nye avsløringer. Dermed fortsetter Mitsubishi-aksjene å rase.
Ifølge den japanske avisen Sankei kan Mitsubishi ha jukset med drivstofforbruket til elbilen i-MiEV, og kan ha gitt feil opplysninger om forbruket til fire andre modeller.
I etterkant av de første avsløringene har japanske myndigheter gjennomført en razzia på forskningssenteret til Mitsubishi i Nagoya. Selskapet har stanset produksjonen av modellene det er jukset med og undersøker om de også har trikset med data for bilmodeller som er solgt i utlandet.
- Les også:
Fryser 30 prosent av lederbonus
Volkswagen opplyste fredag at selskapet vil fryse 30 prosent av den årlige bonusen for 2015 til sine toppledere i kjølvannet av den massive utslippsskandalen.
Etter planen kan pengene utbetales tre år senere, i 2018, avhengig av resultatutviklingen av konsernets aksjer.
Volkswagen må betale milliardbøter til amerikanske miljømyndigheter, og lignende krav ventes å komme fra en rekke andre land.
- Les også: