Rapporten tegner et dystert bilde av hva som venter verdens fattigste barn hvis arbeidet med å nå målene ikke trappes opp.
– Det å fornekte flere hundre millioner barn en sjanse i livet, truer mer enn fremtiden deres. Det setter selve samfunnet i fare når fattigdom går i arv gjennom generasjoner, sier UNICEF-sjef Anthony Lake.
Rapporten, som er UNICEFSs årlige gjennomgang av levekårene for verdens barn, lister opp noen av konsekvensene av ikke å nå bærekraftsmålene innen 2030:
- 69 millioner barn vil dø av årsaker som lett kan forhindres.
- 120 millioner barn vil lide av redusert mental og fysisk utvikling, ofte forårsaket av kronisk underernæring.
- 750 millioner barn vil ha blitt gift som barn.
- 167 millioner barn vil leve på 1,90 dollar eller mindre per dag.
Verst sør for Sahara
Barnedødeligheten har blitt halvert siden 1990, men forbedringen er svært ujevnt fordelt, påpeker UNICEF.
Utsiktene er verst ut i Afrika sør for Sahara. Dersom dagens utvikling fortsetter uten endring til 2030, vil denne regionen ha halvparten av barnedødelighet i verden. Ni av ti barn som lever i ekstrem fattigdom vil bo i dette området. Og av de 60 millioner barna som ikke går på grunnskole, vil halvparten bo sør for Sahara.
Ved å ta de riktige valgene nå, er det mulig å snu utviklingen, påpeker rapporten.
– Vi har et valg. Invester i disse barna nå, eller la vår verden bli enda mer ulikt fordelt og splittet, sier Lake.
Flere jenter går på skolen
FNs medlemsland vedtok i fjor høst 17 bærekraftsmål fram mot 2030. De skal være verdenssamfunnets rettesnor i den globale kampen mot fattigdom og klimaendringer.
Bærekraftsmål nummer fire handler om å sikre inkluderende og likeverdig kvalitetsutdanning for alle, og skole og utdanning er et sentralt tema i rapporten. Unicef peker på en gledelig fremgang, nemlig at like mange jenter som gutter går på skole i 129 av verdens land.
Til tross for fremskritt, er det viktig å påpeke at 124 millioner barn ikke går på skole – 59 millioner står uten grunnskole og 65 millioner får ingen ungdomsskole.
Mange steder er kvaliteten på undervisningen så dårlig at barna ikke lærer selv de mest grunnleggende kunnskaper. To av fem barn i grunnskolen kan ikke lese eller foreta enkel regning, ifølge rapporten.
Skole er nøkkelen
Skolegang er helt avgjørende for å løfte folk ut av fattigdom, går det fram av rapporten. For hvert ekstra år gjennomsnittet går på skole, vil fattigdomsnivået i landet reduseres med 9 prosent.
I Sør-Asia og Afrika sør for Sahara har barn av mødre uten utdanning tre ganger så stor sannsynlighet for å dø før fylte fem år som barn av mødre med ungdomsskole.
Jenter som får skolegang, får færre barn, og det er mer sannsynlig at barna deres går på skole. For hvert ekstra år et barn går på skole, vil inntekten i gjennomsnitt øke med 10 prosent.
UNICEF viser også til at sannsynligheten for voldelig konflikt dobles i land som har høy ulikhet innen utdanning.