Levningene etter de omkomne blir fraktet til Salzburg.
Hittil er 66 døde brakt ut av tunnelen der minst 159 mennesker mistet livet i en brann lørdag. Alle ble fløyet med helikopter til Rettsmedisinsk institutt i Salzburg for identifikasjon via DNA-analyser.
De lokale myndighetene sa med 90 prosent sikkerhet mandag at 159 personer mistet livet i ulykken som er den verste i Østerrike siden 2. verdenskrig. De omkomne er 92 østerrikere, 37 tyskere, ti japanere, åtte amerikanere, fire slovenere, to nederlendere, en brite, en tsjekker og fire personer som man så langt ikke har greid å bestemme nasjonaliteten til.
Psykologisk hjelp
Arbeidet med å hente ofrene ut er vanskelig og farlig. Røykutvikling, farlige gasser og beliggenheten gjør operasjonen krevende. Derfor kan det ta en uke før alle de omkomne blir hentet ut og identifisert.
Går på skift
- Det er meget vanskelig å hente ut likene fordi de er i en så dårlig forfatning. Det gjelder å få likene løs samtidig som de må røres minst mulig for å kunne identifiseres, sier talsmann for de lokale myndighetene i regionen, Harald Wimmer, til NTB.
200-300 personer er involvert i bergingsoperasjonen. Belastningen er stor, de går på skift og har løpende tilgang til krisepsykiatere. Før likene blir hentet ut skal alt fotograferes for at man under etterforskningen skal kunne rekonstruere ulykkesscenen.
Noen av likene blir båret opp 2.000 trappetrinn som går langs skinnene inne i tunnelen, andre blir trukket i en provisorisk tralle som bergingsmannskapene benytter, sier Wimmer.
DNA-analyser
Etter hvert som likene blir hentet ut transporteres de til Rettsmedisinsk institutt i Salzburg for DNA-analyser. Ettersom de fleste likene er svært forbrent, er vanlige identifiseringstegn som øyne, nese og lepper fullstendig utvisket. Myndighetene setter derfor sitt håp til at DNA-analysene kan hjelpe identifiseringsarbeidet.
De avdødes tenner vil også bli undersøkt, og rettsmedisinerne ber pårørende levere inn
tannbørster og lignende for å kunne sammenholde prøver fra dette materialet med prøver fra de dødes tenner.
- Vi trenger minst tre dager på hvert lik, så dette arbeidet vil ta tre-fire uker, sa rettsmedisiner Edith Tutschbauer på en pressekonferanse mandag. Seks rettsmedisinere vil foreta dette arbeidet.
Myndighetene understreker at tall på omkomne og deres
nasjonalitet ikke er 100 prosent sikre, fordi det dreier seg om en indirekte identifisering, basert hovedsakelig på lister over hvem som ikke ble reddet ned fra fjellet, hvem som ikke har vendt tilbake til sine hoteller eller ikke dukket opp på jobb mandag.
I tillegg følger språkproblemer, som blant skal ha vært bakgrunnen for at man først antok at 17 japanere var omkommet, noe som senere ble justert ned til ti.
Ukjent årsak
Flere spekulasjoner omkring årsaken til ulykken har sirkulert i mediene siden lørdag, blant annet at det skal ha vært drivstoff om bord som kan ha ført til at brannen spredte seg så raskt.
Politiet og myndighetene avviser dette konsekvent og nekter å fastslå ulykkesårsaken før en grundig etterforskning er
gjennomført. Dette kan ifølge kriminalpolitiets
etterforskningsleder Franz Lang ta både uker og måneder.
Kabelbanen som går opp til Kitzsteinhorn-breen fra dalføret der Kaprun ligger, ble åpnet i 1974 og har gjennomgått regelmessige kontroller. Den ble betegnet som meget sikker.
Mediesirkus
Kabelbaneulykken har ført til at lille Kaprun med rundt 3.000 innbyggere er blitt invadert av pressefolk fra hele verden. Anslagsvis 300 journalister svirrer rundt i gatebildet, og for mange av de pårørende har presset blitt for stort.
De lokale myndighetene sa mandag at lokalbefolkningen har reagert med alt fra sinne til tristhet, og ba pressen innstendig om å spare pårørende for henvendelser. Journalistene ble også bedt om å holde seg unna barneskolen som ligger et steinkast unna sportshallen som er omgjort til et svært pressesenter.