550 svenske militærpiloter døde under øvelser i den kalde krigen

Til tross for at Sverige ikke var i krig, døde hundrevis av svenske piloter under øvelser. Det avslører SVT i en ny dokumentar.

Saab 35 "Draken" fra det svenske flyvåpenet i 1972.

Saab 35 «Draken» fra det svenske flyvåpenet i 1972.

Foto: Wikipedia Commons

Flyvåpenet var Sveriges militære spydspiss under den kalde krigen mellom 1946 og 1991.

Det førte til at svenske piloter øvde som om landet var i krig, selv om det var fred, skriver SVT.

Opplysningene kommer frem i dokumentaren «Pappa og kalla kriget».

Programmet blir sendt på SVT1 onsdag, men er allerede tilgjengelig for dem som bor i Sverige i spilleren SVT Play.

Et Saab Viggen

Et Saab Viggen av samme type som krasjet 180 meter fra det russiske krigsskipet «Pyotr Veliky» i 1996 der piloten mistet livet.

Foto: PAUL JARRETT / AP

Tenkte ikke på flysikkerhet

Forholdet mellom Sverige og Sovjetunionen var i mange tiår så spent at det flysikkerheten ikke var viktig for dem som sendte flygerne ut på øvelser.

Med egenproduserte Saab-fly hadde Sverige i flere tiår et at de største flyvåpnene i verden.

– De skulle være spydspissen i forsvaret mot et angrep fra Sovjetunionen, som var ventet å komme mer eller mindre når som helst, sier historikeren Mikael Nilsson.

Sven-Olof Olsson var sjef for det svenske flyvåpenet på slutten av den kalde krigen, fra 1982 til 1988.

– Et menneskeliv er jo uerstattelig. Men om man har øvelser som er noenlunde realistiske, må man være forberedt på at det kan komme havarier, sier Olsson i dag.

Historikeren Nilsson sier at flysikkerhet først ble et tema etter at den kalde krigen tok slutt i 1991 og det svenske luftvåpenet tok i bruk flytypen JAS 39 Gripen.

– Det er mer eller mindre utenkelig med en lignende situasjon i dag, sier han.

Overlevde tross brukket vinge

Jagerflypiloten Ola Grynäs på den tiden flyet hans krasjet i 1974.

Jagerflypiloten Ola Grynäs på den tiden flyet hans krasjet i 1974.

Foto: SVT

Jagerflypiloten Ola Grynäs var en av dem som var utsatt for en ulykke. Han overlevde etter at hans Saab Viggen brakk en vinge og styrtet i 1974.

– Verden stoppet helt plutselig i 3500 meters høyde. Det ble helt plutselig svart, forteller han.

Han ble bevisstløs, men rakk å tenke en tanke.

– Det var en tanke som kom i hodet mitt før alt ble svart. Det var: «Nå dør jeg», sier han.

Grynäs døde ikke, men kom til bevissthet etter at flyet hadde gått i stykker i flere deler. Stygt skadet landet han i fallskjerm.

Flyet hans var ett av tre som krasjet på kort tid på fordi vingen brakk. Først etter den tredje ulykken ble flygingene stoppet.

161 jagerpiloter døde i Norge

I 2014 kunne NRK fortelle at også i Norge var det svært høye dødstall blant jagerpiloter under den kalde krigen.

Til sammen døde 161 norske jagerflypiloter på oppdrag i årene mellom 1950 og 1972.

Ved Luftkrigsskolen i Trondheim har de gransket Luftforsvarets innsats gjennom den kalde krigen og de mange ulykkene.

– Når det er lite fokus på dette i ettertid, så skyldes nok det at mange av disse ulykkene skjedde under litt spesielle forhold. Det ble en hendelse der og da og så ble det fortrengt, sa historiker Svein Duvsete til NRK for sju år siden.

SISTE NYTT

Siste nytt