Den forsvunne kunsten er fra Warhols berømte serie av Campbells suppebokser, og tilhører en serie på ti bilder med en verdi på over 4,1 million kroner, skriver Reuters.
Nå er sju av de ti stjålet fra Springfield Art Museum i Missouri, et galleri som har eid serien siden 1985.
Sterke reaksjoner
Da utstillingen «32 Campbells Soup Cans, 1961-62,» ble presentert i Los Angeles tidlig på 1960-tallet fikk den stor oppmerksomhet.
For hva slags kunst var dette? Kritikerne mente Campbell-serien lignet mer på reklameplakater fra matbutikken rundt hjørnet.
En konkurrerende gallerist stilte ut ekte suppebokser med budskapet om at «Du får Campbells billigere hos meg.»
Suppebokser
Det finnes flere forklaringer på hvorfor Andy Warhol bestemte seg for å gjøre dagligdagse forbruksvarer til kunst.
Han ville distansere seg fra en annen popkunstner, Roy Liechtenstein, som var kjent for sine tegneserier.
Warhol måtte finne sitt eget uttrykk, og galleristen Muriel Latov gav ham ideen om skape kunst ut av noe alle gjenkjente.
Den tidligere reklamemannen Warhol kjøpte Campbells suppebokser og begynte å male dem slik de var. Han reproduserte dem uten fantasifulle tolkninger.
En gallerist fra Los Angeles var i fyr og flamme da han så suppeboksene på lerret og tilbød Warhol å stille ut i Ferus Galleri i L.A. Dette inspirerte Warhol til å kjøpe inn alle de 32 forskjellige smakene Campbells hadde på markedet i 1962, alt fra tomatsuppe og cheddarostsuppe til løksuppe og grønnsaksuppe.
Fra 100 til 11,7 millioner dollar
Under den første utstillingen i Los Angeles ble Campbells suppe-bilder solgt for 100 dollar stykke. I 2006 meldte Fox News at et verk av Campbells Pepper Pot-suppe ble solgt for svimlende 11.7 millioner dollar. I 2015 ble et lignende trykk solgt for mer enn 30.000 dollar, ifølge aksjonshuset Christie's.
Sjokkert
Med sju savnede suppebilder mangler kunstmuseet i Springfield kunst for mange millioner kroner.
– Vi er rystet og enormt lei oss, sier styreformann for Springfield Art Museum til USA Today.
Scheid sier til Springfield News-Leader at tyveriet føles som et «brudd på tilliten» museet har i lokalsamfunnet. Det siste halvåret har museet jobbet for å bedre sikkerheten, men de nye planene var ennå ikke iverksatt.