Menneskesmuglerne har skiftet strategi. Nå sender de desperate flyktninger og migranter avgårde i mange mindre båter, mens de tidligere ofte brukte større trebåter, forteller Filippo Marini, talsperson for den italienske kystvakten til nyhetsbyrået Reuters. Antall båter har økt med 40 prosent.
Flere gummibåter skaper problemer for kystvakten fordi de er vanskelig å få øye på, og flere av dem er ikke utstyrt med satellittelefon, forteller Sergio Liardo ved redningssentralen i Roma.
Den italienske kystvakten har likevel reddet rekordmange i Middelhavet på vei til Europa hittil i år. Nesten 180.000 personer har blitt bragt til Italia. I mai ble over 13.000 mennesker reddet på en uke, mens 14.000 ble reddet i løpet av fem dager i august.
I fjor ble 153.000 mennesker hentet opp, mens rundt 170.000 mennesker ble reddet i 2014.
Les mer:
– Plikt til å hjelpe
Mottakssentrene i Italia er overfylte og det har ført til en heftig debatt om Italias ansvar for å ta imot flyktningene.
Den populistiske Femstjernersbevegelsen og det innvandringskritiske partiet, Lega Nord, mener at det ikke er Italias ansvar å redde og hjelpe mennesker som legger avgårde over havet fra Libya.
Les mer:
Men Kystvakten mener de har en moralsk plikt til å hjelpe:
– Vi har plikt til ikke å la disse menneskene dø. Hvis vi ikke gjør det, blir vi stilt til ansvar for det i det italienske rettssystemet. Det er også et spørsmål om menneskelig godhet, sier Filippo Marini, talsperson for kystvakten.
De 11.000 ansatte i kystvakten har ansvar for maritim sikkerhet og å beskytte økosystemet, samt regulere fiskeindustrien langs den 8.000 lange italienske kysten. På grunn av en dårligere utrustet kystvakt i kriserammede Libya har redningssentralen i Roma i realiteten ansvaret i det meste av internasjonalt farvann mellom de to landene.
Les mer: