Først kolliderte den norske kjemikalietankeren Bow Eagle med den franske tråleren. Deretter fortsatte tankeren som ingen ting hadde skjedd. Begge de to filippinske sjøfolkene en styrmann og en utkikksansvarlig som var på vakt nektet først for at det hadde vært noen kollisjon.
Mannskapet fortalte kapteinen i dag at de var klar over hva som hadde skjedd. Franske myndigheter har hele tiden sagt at "Bow Eagle" må ha rent den franske tråleren "Cistude" i senk.
- Interne rutiner ombord på norske "Bow Eagle" ble brutt da tankeren kolliderte med en fransk tråler i Biskayabukta natt til mandag sier direktør Hans Lund i bergensrederiet Odfjell som eier tankeren.
Franske sjøfartsmyndigheter på vei til den norske tankeren "Bow Eagle" for å gjøre sine undersøkelser. Foto: Scanpix/Reuters
- Styrmannen og en annen av mannskapet som var på vakt da ulykken skjedde har endret sin forklaring. De innrømmer nå å ha kollidert med fiskebåten, forteller direktør Hans Lund. Dette kom som et sjokk på rederiledelsen, fortsetter Lund.
Sjøfartsdirektoratet ser svært alvorlig på kollisjonen og har nå sendt en inspektør til Rotterdam, som skal være med på etterforskningen etter ulykken.
Kjemikalietankeren ankom 09.15 onsdag formiddag franske Dunkerque hvor skipet ankret opp og franske sjøfartsmyndigheter kom om bord. Fire fiskere har etter alt å dømme omkommet i sammenstøtet med den norske tankeren som skjedde mandag utenfor Brest i Frankrike. Tre fiskere overlevde sammenstøtet. Ingen skal ha blitt skadd om bord på "Bow Eagle".
Kapteinen sov
Den norske kapteinen og overstyrmannen lå begge og sov da ulykken skjedde. Resten av mannskapet er hovedsakelig filippinske. - Jeg kan bekrefte at ingen av de to nordmennene var på vakt da ulykken skjedde, forteller Lund.
De to filippinerne som var på vakt om bord på "Bow Eagle" skal ikke ha gjort noen forsøk på å stoppe skipet etter kollisjonen, eller prøvd å hjelpe de franske fiskerne som med ett var i havsnød. De skal heller ikke ha foretatt seg noe for å prøve å vekke verken den norske kapteinen eller den norske overstyrmannen som begge lå og sov.
- Jeg vil ikke gå ut med for mange detaljer, men det er riktig at verken kapteinen eller overstyrmannen ble varslet, og det er også et faktum at skipet fortsatte etter sammenstøtet, forteller direktør Hans Lund i Bergens-rederiet Odfjell ASA, som eier kjemikalietankeren, til NTB. Kun kapteinen og overstyrmannen er norske, det øvrige mannskapet kommer hovedsakelig fra Filippinene.
"Bow Eagle" (arkivfoto).
Kan bli drapssiktet
Kapteinen om bord på det norske skipet "Bow Eagle" kan bli drapssiktet. Tankeren er mistenkt for å ha rent i senk den franske fiskebåten mandag, der de fire fiskerne omkom.
Ifølge Pierre Rousset, statsadvokaten i den franske havnebyen Sables d’Olonne, vurderes det nå om kapteinen og mannskapet om bord på "Bow Eagle" skal siktes for drap, samt for å ha forlatt ulykkesstedet og unnlatt å hjelpe mennesker i nød.
–Det gjenstår å fastslå om dette er de rette mistenkte samt de eksakte omstendighetene rundt ulykken, sa Rousset til franske medier tirsdag.
Norske myndigheter har bedt om at det avholdes sjøforklaring i Rotterdam dit tankeren opprinnelig skulle.
Sju franske og spanske fiskere var om bord i fiskebåten da sammenstøtet fant sted utenfor kysten av Bretagne ved totiden natt til mandag. Bare tre ble reddet.
En talsmann for den franske kystvakten etterlot tirsdag liten tvil om hendelsesforløpet, men understreket at man ville avventet etterforskningen.
Frankrikes statsminister Jean-Pierre Raffarin har selv engasjert seg i saken, og beordret tirsdag kveld det norske skipet til havn i Dunkirk i Frankrike. Skipet, som selv meldte fra om at det hadde fått en skade i skroget, fikk opprinnelig lov til å fortsette til Rotterdam.
Utelukker ingenting
"Bow Eagle" eies av Bergensrederiet Odfjell unntak av kapteinen og overstyrmannen er mannskapet om bord av utenlandsk opprinnelse, og en filippinsk styrmann skal ha vært på vakt da ulykken skjedde.
Dersom det viser seg at det var det norske skipet som rant fisketråleren i senk og tok livet av fire personer, er det en sak som må gå sin gang i rettsvesenet, understreket Lund.
Til bunns
Vraket av "Cistude" er nå lokalisert på 158 meters dybde utenfor Île de Sein, vest for kysten av Bretagne.
Fisketråleren ble påført hull i sammenstøtet natt til mandag, og gikk deretter rett til bunns. De fire som ikke omkom umiddelbart klamret seg fast til en redningsbøye. En av dem mistet etter hvert alle kreftene, og kollegene så ham forsvinne i dypet.
Da de første redningsmannskapene ankom området mandag morgen, fant de bare to tomme redningsbåter og drivstoff som glinset på havoverflaten.
Noe senere ble de tre overlevende, to franskmenn og en spanjol, oppdaget av tollvesenets overvåkingshelikopter. Da lå de fremdeles klamret til livbøyen. En annen fisketråler fikk plukket dem opp og brakt dem til sykehuset.
Den 26 meter lange fisketråleren var 21 år gammel, men skal ha vært i god stand og har passert en kontroll for bare noen måneder siden. Det er derfor lite trolig at teknisk svikt kan være årsaken til ulykken. Været var heller ikke spesielt dårlig.
Havnemyndighetene i Brest peker imidlertid på at det er svært mye skipstrafikk i området der sammenstøtet fant sted. Det er satt i gang etterforskning av ulykken.