Vil bli historiens dyreste vrakfjerning

De samlede utbetalingene etter Costa Concordia-forliset kan bli dobbelt så høye som de 3,5 milliardene det kostet å bygge cruiseskipet.

Mandag morgen starter arbeidet med å fjerne vraket av cruiseskipet Costa Concordia som gikk på grunn utenfor den italienske øya Giglio i januar 2012.

I morges startet arbeidet med å få skipet på rett kjøl.

I dag starter arbeidet med å fjerne vraket av cruiseskipet Costa Concordia som gikk på grunn utenfor den italienske øya Giglio i januar 2012. Arbeidet skulle startet klokka seks, men ble utsatt to timer på grunn av kraftig vind.

Forsikringsselskapet Munic Re har anslått at forsikringsselskapenes samlede prislapp etter havariet av Costa Concordia kan komme til å overstige 830 millioner euro, tilsvarende 6,5 milliarder norske kroner.

– Jeg tror at dette blir den dyreste vrakfjerningen i historien, sier Rahul Khanna, tidligere skipskaptein og maritim risikokonsulent i forsikringsselskapet Allianz til Reuters.

En representant for eieren Costa Cruises anslo denne uken kostnaden for selve bergingsaksjonen til 600 millioner euro, tilsvarende 4,7 milliarder kroner. Kostnaden ved vrakfjerningen har allerede langt overskredet verdien av skipet, og ventes å stige ytterligere.

Les mer om hvordan bergeoperasjonen skal foregå her.

– Tør ikke å tenke på kostnadene dersom det går galt

Costa Concordia ble levert fra Fincantieri-verftet i Italia i 2006, og kostet 450 millioner euro.

Nick Sloane skal leie arbeidet med å heve Costa Concordia.

Nick Sloane i Titan Salvage har 30 års erfaring fra bergingsoperasjoner. Han mener hevingen av Costa Concordia blir det mest utfordrende noensinne.

Foto: ALBERTO PIZZOLI / Afp

Det 290 meter lange skipet er like stort som tre fotballbaner, og er på 114.500 tonn. Det ligger på en ganske bratt undervannskråning, og er forsøkt stabilisert av redningsselskapene.

Nick Sloan i Titan Salvage er leder for hevingsprosjektet. Sloan har tidligere sagt at skipet er i så dårlig forfatning at bergerne kun får ett forsøk på å heve vraket.

Costa Concordia er i ferd med å bli knust under sin egen vekt, og den store frykten er at skipet brekker opp når bergerne prøver å få det på rett kjøl.

Rahul Khanna i Allianz krysser fingrene for at redningsoperasjonen går som planlagt.

– Vi håper at operasjonen blir en suksess. Jeg vil helst ikke tenke på de finansielle konsekvensene dersom operasjonen går galt, sier han.

Arbeidet med å få Costa Concordia på rett kjøl starter mandag

Ved hjelp av en rekke kabler og hydrauliske maskiner skal redningsselskapene forsøke å rette opp det forliste cruiseskipet Costa Concordia mandag morgen. Redningsoperasjonen er den største og mest kostbare noensinne. 32 personer mistet livet etter at Costa Concordia forliste i 2012.

Foto: VINCENZO PINTO / Afp

Viktig å fjerne vraket før høststormene setter inn

Franco Gabrielli, som er leder for det italienske sivilforsvaret har tidligere sagt at arbeidet med regningsaksjonen starter mandag 16.september klokka 06.00 dersom været tillater det.

Sivilforsvaret har det overordnede ansvaret for å overvåke redningsoperasjonen, og bekrefter i en uttalelse søndag at værutsiktene er gode nok til at arbeidet med å få skipet på rett kjøl kan starte mandag morgen.

Bergingsarbeiderne mener at det er svært viktig å fjerne vraket så raskt som mulig før høststormene setter inn og ytterligere svekker skroget.

Skipet har ligget i fjæresteinene utenfor Giglio siden det gikk på grunn og kantret med 4229 personer fra 70 land om bord i januar 2012.

Dersom man lykkes i snuoperasjonen av skipet er planen å stabilisere det og taue det til opphugging tidlig neste år.

SISTE NYTT

Siste nytt