Hopp til innhold

- Får ikke dekket økonomiske tap

SAS vil trolig ikke få erstatning fra forsikringsselskapene til å dekke de økonomiske tapene askerøyken har ført til. Dermed kan flyselskapet tape opp mot 50 millioner om dagen.

SAS-fly, Sola

Bakkeoppholde kan koste SAS opp mot 50 millioner kroner daglig.

Foto: Zbigniew Czaplicki / NRK

Askeskyen fra den islandske vulkanen Eyjafjalljökull har stoppa all flytrafikk i Norge og store deler av Nord-Europa.

Se de siste prognosene

Torsdag morgen ble alle fly satt på bakken på norske flyplasser. Senere på dagen fulgte Storbritannia, Sverige Danmark, Finland, Irland, Belgia og Nederland etter.

Taper millioner

SAS opplyser at alle deres flygninger er innstilt fram til klokka 15.00 i dag. Fra i ettermiddag vil luftrommet over Midt-Norge trolig åpnes, men fremdeles vil flyene i resten av landet stå på bakken.

Bakkeoppholdet betyr store kostnader for flyselskapene. I går kveld opplyste SAS' talskvinne Elisabeth Manzi at flyselskapet har kansellert 635 av 870 daglige flygninger. Det vil si en firedel av selskapets daglige trafikk.

I dag vil antall kanselleringer stige ytterligere. Etter planen skulle 870 SAS-fly ta av i løpet av dagen.

– Kan koste SAS 50 millioner

Senioranalytiker i Sydbank i Danmark, Jakob Pedersen, tror flystoppen kan koste SAS opp mot 50 millioner danske kroner, som vil si nesten 54 millioner norske kroner.

– Askeskyen vil koste SAS opp mot 50 millioner kroner. Jeg understreker at tallet er basert på luftige forutsetninger, sier Pedersen til Jyllands-Postens nettutgave .

Pedersen tar utgangspunkt i kostnadene ved streik blant flypersonalet i SAS, som koster selskapet 15-20 millioner kroner om dagen. Når han utvider dette til å gjelde Norge og Sverige, kommer han fram til et beløp på rundt 50 millioner kroner.

Verken SAS eller Norwegian har hittil ønsket å si noe om hvilke økonomiske tap situasjonen kan medføre.

Får ikke erstatning

Selv om flyselskapene er forsikra, er Pedersen nesten helt sikker på at de ikke vil få utbetalt erstatning.

– Jeg kan si med 98,9 prosent sikkerhet at de ikke får erstatning. Forsikringsselskapene vil avslå det og begrunne avslaget med at det er snakk om en force majeure – et usedvanlig naturfenomen, sier han til jp.dk.

Force Majeure, som er fransk og betyr større krefter, er en vanlig klausul i kontrakter som løser én eller flere parter fra ansvar for mislighold når det skjer noe utenfor partenes kontroll.

Passasjerer som har fått flyet sitt innstilt trenger imidlertid ikke å bekymre seg for de økonomiske konsekvensene. Del fleste har nemlig krav på å få pengene tilbake.

Flyaksjene stupte

Den usikre flysituasjonen preger også flyselskapenes aksjekurser. Norwegian Air Shuttle falt med 3,18 prosent i går, mens SAS stupte 5,61 prosent.

Det er et verdifall på 724,5 millioner kroner i Oslo Børs' åpningstid. Verdien på de to norske selskapene falt med andre ord rundt 7,6 millioner kroner per time i går.

SAS-aksjen har falt jevnt og trutt i lang tid, men for Norwegian markerer nedgangen et brudd i trenden. Flyselskapets verdistigning har vært på hele 291,75 prosent det siste året.

SISTE NYTT

Siste nytt