Hopp til innhold

Håver inn på bryllupseffekter

Stabler med bryllupseffekter finnes i nesten alle butikker i Stockholm nå. Pengene klinger godt i kassen, bekrefter Svensk Handel.

Anne-Cathrine Reuterdahl i Stockholm

– Vi er allerede utsolgt for koppene i bryllupsserien. De har vært veldig populære, sier Sarah Lewis, deleier i interiørbutikken Sirlig i Gamla Stan i Stockholm.

Hun forteller at alle type mennesker er innom og titter på bryllupseffektene, men noen er mer interessert i å kjøpe enn andre.

Sarah Lewis

Sarah Lewis viser frem en bordbrikke med det offisielle bryllupsmønsteret som hun selger i butikken sin 'Sirlig' i Stockholm.

Foto: Kristin Granbo / NRK

– Jeg har solgt spesielt mye til turister og svensker som bor utenfor Stockholm, sier Lewis.

– Litt «kitsh»

Tingene med bryllupsmønster finnes overalt. På kafeer selges kongelige kaker, i kiosker selges kongelig iskrem, og selvsagt finnes det kongelig vin.

I tillegg finnes en mengde nyttige og unyttige pynteting og gjenstander til huset. Alt i fra «snøkuler», slike man rister på så det snør over brudeparet inne i kula, til kopier av Victorias forlovelsesring og pent servise.

18 leverandører er blitt godkjent i den offisielle bryllupsserien, og hver leverandør har mange ulike produkter. Man kan fint sove, spise og bo i kongelig innpakning, dersom man kjøper alt dette.

I tillegg til den offisielle serien, finnes utallige andre bryllupseffekter. Absolutt alle butikkene i Stockholm ser ut til å benytte seg av anledningen til å markedsføre sine egne produkter.

– Jeg var nok litt skeptisk til om vi fikk solgt bordbrikkene og plastbrettene med trykk av Victoria og Daniel på, men det selger. Det er nok litt «kitsh», sier Lewis.

Hun regner med å selge godt denne uken frem mot bryllupet.

Tjener milliarder på bryllupet

Næringslivsorganisasjonen Svensk Handel har beregnet at bryllupet vil gi 2,5 milliarder ekstra kroner i kassen for detaljhandelen i landet.

For hver krone kronprinsessebryllupet koster, håper Svensk Handel å tjene 125 kroner.

Bryllupseffekter selges på kjøpesenteret Gallerian i Stockholm

Her selges bryllupseffekter på kjøpesenteret Gallerian i Stockholm.

Foto: Anne-Cathrine Reuterdahl / NRK

– Så langt ser våre beregninger ut til å holde vann. De ulike produktene knyttet til bryllupet, som frimerker, serviser og minnemedaljer, selger svært bra, faktisk bedre enn forventet, sier pressesjef Margareta Ternell i Svensk Handel til NTB.

Beregningene tar utgangspunkt i en turisttilstrømning på 12.000 personer. I tillegg kommer 2.000-3.000 journalister, av dem 700-800 utenlandske.

Temperaturen øker

For Stockholm alene er forventningene skrudd opp fra 30 millioner kroner til 100 millioner kroner i inntjening på bryllupet.

Oppjusteringen ble gjort etter sammenligninger med effekten kronprinsbryllupene i Norge og Spania hadde på handelen i disse landenes hovedsteder.

Forrige søndag, på nasjonaldagen 6. juni, åpnet kjærlighetsfestivalen Love Stockholm 2010 som kjører fullt program fram til bryllupsdagen 19. juni. Arrangørene melder om interesse som forventet.

– I noen tilfeller litt mer enn forventet også. Denne første uka har arrangementene vært rettet mest mot stockholmere. Den kommende uka vil temperaturen øke, flere turister er ventet fra utlandet og vi ser med glede at værmeldingene er på lag med oss, sier kommunikasjonssjef i Stockholm by, Hanna Brogren.

SISTE NYTT

Siste nytt