- SAS flyr på flere flyplasser som ikke har bakkeradar, enn som har det, sa flysjef Lars Midland i SAS på en pressekonferanse i Stockholm i formiddag.
- Det har vært spekulert i om bakkeradaren som ikke virket hadde mye av skylden for ulykken som kostet 118 mennesker livet i går. SAS sier at de setter pris på enhver ting som bidrar til å øke sikkerheten, men at bakkeradaren i seg selv ikke skulle ha så mye å si.
Ifølge Midland er det luftfartsmyndighetenes ansvar å ha
kontroll over flyplassen, og gode prosedyrer er vel så viktig.
SAS bekreftet at deres fly hadde fått klarsignal til å ta av, og at utstyr om bord som sender meldinger til operasjonssentralen, hadde meldt at flyet var i lufta da ulykken skjedde. Det betyr ikke nødvendigvis at hele flyet hadde lettet, men at nesehjulet var i luften. Flyet holdt en fart på 250 kilometer i timen da det kolliderte med Cessna-flyet på rullebanen.