«Hvordan ser hjemmet ditt ut om 10 år? Hvor drømmer du om å være?» spurte programleder Leo Ajkic barn i flyktningeleiren i Sør-Sudan. Nå vil han finne ut hvordan norske barn ser på fremtiden.
Årets TV-aksjon handler om å gi barn i krig og konflikt muligheten til å få en utdanning og med det en bedre fremtid. For sør-sudanske Nyamal (12) var det viktig å få med et nytt flagg med på tegningen sin. For henne representerer det en lysere fremtid for Sør-Sudan.
Vil ha med barna
For hver tegning som kommer inn donerer Gyldendal 10 kroner til årets TV-aksjon.
– Tegning er en fin metode å engasjere barn på. Mange norske barn ser på skole som en selvfølge, og da er det viktig at vi setter søkelyset på situasjonen i andre land, sier redaksjonssjef i Salaby, Gyldendal, Hanne-Mari Bennet.
Salaby er Gyldendals undervisningsopplegg og bruker både musikk, video og tekster for å tilgjengeliggjøre årets tematikk til barn og unge. For Gyldendal passet Leos tegneutfordring dermed godt inn i rekken av mutlimedia-tiltak for å engasjere barn.
– Vi går inn med hodet og hjerte i både læringsopplegget Salaby og denne tegneutfordringen. Og der tror jeg jeg snakker for alle i både toppledelsen i Gyldendal og vi som løper rundt på gulvet, ler Bennet.
Og etter TV-aksjonen var ferdig søndag 22. oktober var det kommet inn 1315 tegninger totalt. Norske barn har altså ved hjelp av Gyldendal samlet inn 13 150 kroner til årets TV-aksjon.
Her kan du se alle tegningene som kom inn: