TV-aksjonen har vært gjennomført hver eneste høst siden 1974 og er blitt en institusjon og en tradisjon i Norge.
TV-aksjonen er en nasjonal dugnad hvor alle deltar: Kongehuset, Stortinget, regjeringen, fylkeskommuner, kommuner, næringsliv, skoler, menigheter og en rekke lag og foreninger.
Ingen andre innsamlingsaksjoner i Norge er like kjent og har samme tillit i befolkningen.
Les mer: Alt om TV-aksjonen i NRK
Eierskapet
NRK eier TV-aksjonen, og NRKs innsamlingsråd tildeler TV-aksjonen. Tildelingen skjer etter søknad fra organisasjonene. NRKs Innsamlingsråd følger opp TV-aksjonene i ettertid, og mottar rapporter og regnskap for bruken av det innsamlede beløpet.
Når det er bestemt hvilken organisasjon som får TV-aksjonen, overtar organisasjonen langt på vei ansvaret for og eierskapet til aksjonen.
Organisering av aksjonen
Organisasjonen som tildeles TV-aksjonen, utpeker et sekretariat som leder aksjonen nasjonalt. I hvert enkelt fylke er det etablert fylkesaksjonskomiteer, og en fylkesaksjonsleder koordinerer arbeidet mellom det enkelte fylke og sekretariatet. Det etableres kommunekomiteer i hver kommune, cirka 450 stykker.
Hver kommune deles inn i mindre områder. I kommunene og nærmiljøene jobber et stort, frivillig apparat med TV-aksjonen. De rekrutterer bøssebærere og organiserer avviklingen av bøsseinsamlingen.
På selve aksjonsdagen besøker cirka 100.000 bøssebærere hver enkelt av de 1.8 millioner husstandene i Norge.
Holdningskampanje
TV-aksjonen arrangeres alltid på en søndag i oktober.
NRK setter av nesten all sin sendetid denne dagen til å:
- informere om den organisasjonen som har årets aksjon
- fortelle om hvilke prosjekter de innsamlede midlene skal gå til
- vise frem ulike aktiviteter rundt om i landet
- følge resultatene utover kvelden.
Også i forkant har NRK flere programmer om TV-aksjonen.
Ulike måter å gi på
TV-aksjonen får også bred dekning i nasjonal og regional presse. Den omfattende pressedekningen, utstrakt samarbeid med skolene og det store lokale engasjementet gjør aksjonen også til en av Norges største informasjons- og holdningskampanjer.
I tillegg til bøsseinnsamlingen kommer det inn bidrag og gaver fra myndigheter, sponsorer, næringsliv, organisasjoner, menigheter, skoler og barnehager.
Givere kan gi sitt bidrag via innsamlingstelefon, Internett og bank.