Hopp til innhold

Årets kampanjefilm til TV-aksjonen

Pengene fra årets TV-aksjon skal gå til Røde Kors' arbeid med sivile rammet av krig og konflikt, men ingenting går rundt uten bøssebærerne.

Kampanjefilm TV-aksjonen

– Årets kampanjefilm er en universell film som viser hvordan det er å leve i frontlinjen av en krig, sier regissør John Andreas Andersen.

Foto: Skjermdump/Røde Kors

Hvert år blir det laget en film for å rekruttere bøssebærere. Røde Kors håper i år at 100 000 mennesker skal bidra til Norges største dugnad. Målet er at hver husstand skal få besøk av én av de frivillige 23. oktober.

Les også: Slik blir du bøssebærer

Årets kampanjefilm er spilt inn i Libanon med seks syriske flyktningfamilier fra Homs og Aleppo. Filmen, som ble tatt opp i august i år, viser hvordan hverdagen til mange barn rammet av krig er.

– Alle familiene vi besøkte var veldig velvillige og ønsket å støtte oppunder TV-aksjonen, sier regissør John Andreas Andersen.

John Andreas Andersen

John Andreas Andersen er kjent som regissør fra blant annet «Okkupert» og den kommende filmen « Skjelvet».

Foto: Privat

Andersen ba familiene gjennomføre vanlige leggerutiner for barna under filmingen. En mor sang for barnet sitt og Andersen fikk hjelp av en syrisk student i Norge til å oversette teksten.

– Sangen er en kjent vuggesang fra regionen og handler om «å ligge under et ferskentre». I vår film blir dette som en drøm om livet familien hadde før.

Filmcrewet var to ganger i Beirut for å filme og fikk god hjelp av Libanesiske Røde Kors til å finne familier som ville stille opp. Andersen fikk komme tett på hverdagen til de seks familiene.

– Vi bruker også et klipp i filmen av en far som kaller barna sine for «baba», noe som betyr pappa. Den syriske tolken fortalte oss at når man bruker det på egne barn, betyr det at man elsker barna sine høyere eller like høyt som seg selv, sier Andersen.

Se kampanjefilmen her:

Kampanjefilmen 2016

Andersen forteller også om et inntrykksfullt møte med en bestemor som passet på fem foreldreløse barn og som hadde et sterkt ønske om å bidra med kampanjefilmen.

– Hun sa til oss at «hvis vi kan gi én prosent tilbake av det Røde Kors har gitt oss, så er jeg fornøyd», sier regissøren.

Les også: Dette skal pengene gå til

Egen tolkning

Yasmin Niza Syed og Bjørn Johan Rief

Bjørn Johan Rief er kjent fra jobben som kanalvert, her med Yasmin Niza Syed i bakgrunnen.

Foto: Ragnhild Krogvig Karlsen / NRK

NRKs kanalvert Bjørn Johann Rief ble utfordret av TV-aksjonen til å lese opp et av manusutkastene til kampanjefilmen.

– Det var en veldig spesiell opplevelse. Manus er godt skrevet og svært visualiserende, sier kanalverten.

Rief fikk ikke se kampanjefilmen før etter at innspillingen ble gjort i det kjente kanalvertstudioet, og ble positivt overrasket over hvordan teksten var blitt billedlagt.

– Jøss! Det er svært imponerende av regissøren å gjøre om dette manuset til en så sterk film. Spesielt scenen med lekebilen gjorde stort inntrykk på meg. Jeg så for meg et større smell da jeg leste teksten, men dette synes jeg var enda mer virkningsfullt, sier Rief.

Du kan se hans tolkning av teksten i denne videoen: