Det skriver nettavisen Khrono.
– Begrepene som universitet og høgskole har mistet mening. Det er ganske mange byråkrater i sektoren som nå jobber med å få på plass kriterier for hva som skal være hva. For folk utenfra er det som skjer nå, komplett forvirrende, sier Aps utdanningspolitiske talskvinne Marianne Aasen.
- Les:
Nytt utvalg
Hun skal lede det nye utvalget, som består av tidligere statssekretærer, ekspedisjonssjefer, nåværende næringslivsfolk og studentpolitikere.
Utvalget skal levere sine innspill til Aps landsmøte våren 2017.
– Det er ganske umulig å forstå hvorfor Agder, Nesna og Høgskolen i Sør-Trøndelag for eksempel er universiteter nå, og at Nord universitet kanskje ikke kan være det lenger? Dette er ingen god situasjon, sier Aasen og sier hun mener at det er på tide å tenke nytt rundt dette.
Ferdig til sommeren
Ved årsskiftet gikk en rekke mindre høgskoler over til å bli universiteter fordi de fusjonerte med større universiteter.
Landets to største høgskoler, Høgskolen i Oslo og Akershus og Høgskolen i Sørøst-Norge sliter samtidig med å få universitetsstatus.
Utvalget skal ha sitt første møte førstkommende mandag.
Forslagene skal være ferdig utarbeidet før sommeren.
Vil ha tydeligere profiler
Norsk studentorganisasjon (NSO) mener at institusjoners faglige profil er det viktigste å gjenspeile i institusjonenes tittel.
I en mail til NRK Trøndelag skriver leder Therese Eia Lerøen dette:
«NSO mener at det tradisjonelle skillet mellom universitet og høyskoler er i ferd med å forsvinne. Vi skulle sett at tittel baserte seg på institusjonenes rolle og faglige profil og derfor ha fagspesifikke navn som NTNU og NMBU.»
To nye universiteter i januar
Fra og med nyttår ble Nord universitet, med hovedsete i Bodø, en fusjon mellom Universitet i Nordland, som gikk fra høgskole til universitet i 2011, Høgskolen i Nesna og Høgskolen i Nord-Trøndelag.
I tillegg ble det nye NTNU dannet – en fusjon mellom NTNU, høgskolene i Trondheim, Gjøvik og Ålesund.
Én av motivasjonsfaktorene for å slå seg sammen med høgskoler var å gi studentene studietilbud som henger bedre sammen.