NRK Meny
Normal

– Folk gråter når de vraker bilen

Bøddelen har kommet. Hvis du gir ham din firehjulede følgesvenn innen 20. mars slipper du å betale årsavgifta for 2013.

Bilpressa knuser bilen på ett minutt på Trondheim Bildemontering AS

Den danske bilpressa bruker et par minutter per bil, og tar omtrent 300 biler på to dager.

Biltyggeren «Dansken» kommer fire ganger i året for å knuse biler i Trøndelag. På to dager havner rundt tre hundre biler mellom de digre blå kjevene ved Trondheim Bil-Demontering AS. Den tygger, presser og spytter til slutt ut bilen som en firkantet klump.

– Er det ikke fint? Nesten litt kunstnerisk, sier Belinda Skibnes som er daglig leder ved bilopphuggeriet.

– Gråter på bilkirkegården

Men ikke alle på bilkirkegården er like entusiastiske som henne. For mange blir det et sentimentalt adjø til det som til da har vært familiens følgesvenn, og Skibnes forteller at en god del tårer er felt på gårdsplassen der.

– Folk tar familiebilder, gir bilen et klapp på panseret og ber oss om å ta godt vare på den, sier hun.

– Før dere moser den?

– Ja, vi må ikke snakke om det til dem. Det blir litt for hardt.

Etter at folk har dratt sørger de for at bilen blir strippet før den går mellom kjevene til den danske bilpressa.

– Da fjerner vi alle miljøfarlige stoffer fra bilen, olje bensin, dekk, felger, blybatteriet og mange andre ting, sier Skibnes.

Belinda Skibnes

Nå er det høysesong på bilopphuggeriene forteller Belinda Skibnes.

Foto: Maren Ødegård Struksnæs / NRK

Ber om litt bil-vold

Selv om vi ofte får et følelsesladet forhold til metallklumpene vi kjører rundt i, er det ikke forholdet alltid så godt.

Noen kan nesten ikke vente med å se at bilen blir havner i stabelen av det som ligner på litt vaklevorne legoklosser.

– Det er faktisk flere av dem som kanskje har kostet på bilen litt mye, hatt mye prakk og motorstopp, sier Skibnes.

– Da hender det at de spør oss om å stikke gaflene i bilen, og noen spør om vi kan presse ned taket mens de ser på, sier hun.

Biler som er presset

FØR OG ETTER: I de vaklevorne stablene ligner de fortsatt på biler, men etter at Dansken er ferdig med dem er det bare metallklumper.

Foto: Maren Ødegård Struksnæs / NRK

Får nytt liv

I fjor var det rekordmange som vraket bilen på grunn av økt vrakpant og høye verkstedpriser.

For å slippe årsavgifta og få vrakpanten, som nå er på 2500 kroner, må bilen leveres til et godkjent bilopphuggeri eller vraksted.

Høres det for brutalt ut, kan avregistrering være et alternativ, men da må du fortsatt betale årsavgifta for i år.

En annen løsning kan være å benytte seg av det enorme delelageret hos bilopphuggeren.

– Det er vel en 20–30 000 deler inne på lageret vårt, sier Skibnes.

Hun syns ikke det er trist å se på at det som en gang var en bil, kommer ut av pressa som en stor firkant.

For selv om det kan se litt brutalt ut der den lille formfulle bilen blir sluppet ned i pressekjeften, hvor den blir knust igjen og igjen. Men bildøden ikke den endelige slutten.

De går nemlig videre og kan få evig liv som binders, autovern, datakomponenter og mange andre ting.

– Og så er det en målsetting å fornye bilparken, for nye biler mer miljøvennlig.

Denne saken kan du også høre i Norgesglassets podcast 06.03.13

Video fra Trøndelag

Midtnytt
Om få uker er en ny film som dokumenterer 100 Rosenborg -år klar
Fjellklatreren Adam Ondras suksess i Hanshelleren har gitt Flatanger omtale langt utenfor Norges grenser.