Hopp til innhold

Tømmer butikkene for klistremerker

Fotball-VM er sparket i gang i Brasil, og voksne menn tømmer norske lekebutikker for de offisielle VM-klistremerkene.

Går bananas over fotballklistremerker

De populære samlerobjektene ser ut slik, og butikker i hele Norge er rett og slett helt tomme for disse små merkene.

Foto: ANDREJ ISAKOVIC / Afp

Fotballklistremerker

Det er slike pakker som får voksne menn til å gå mann av huse.

Foto: Jon Arne Hoff Johansen / NRK

Fotballklistremerker

Voksne menn over hele verden jakter på de etter hvert svært eksklusive fotballmerkene.

Foto: SRDJAN ZIVULOVIC / Reuters
– Det er godt voksne menn som gjerne kjøper esker med hundre pakker i slengen, bekrefter Are Keiseraas hos Brio Solsiden i Trondheim til NRK.

Han forteller at det har vært vanskeligere å få tak i de offisielle merkene i år enn tidligere, men akkurat hvorfor, vet han ikke. At butikken burde bestilt opp mer i utgangspunktet, er han ikke i tvil om.

– Vi burde absolutt bestilt mer med en gang, her har vi gjort en feilberegning, sier Keiseraas.

Klistremerkene det er snakk om, er offisielle merker, kalt Panini World Cup Stickers. Helt siden VM i Mexico 1970 har det italienske tegneserieforlaget Panini gitt ut samlealbum og fotballkort-klistremerker i forbindelse med fotball-VM.

Klistremerkene har bilder av både spillere, stadioner og hele lag, og det er til sammen 640 klistremerker. De skal klistres inn i albumer, og i år har salget tatt helt av. Forhandleren Interpress Norge klarer ikke å dekke etterspørselen, og klistremerkene blir dermed vanskelige å få tak i – og etter hvert svært eksklusive.

Stor etterspørsel

Selger fotballklistremerker

Kim Lund ser at det stort sett er voksne menn som støvsuger butikkhyllene for merker.

Foto: Jon Arne Hoff Johansen / NRK

Når lekebutikkene forsøker å bestille opp flere merker nå, er de vanskelig å få tak i. Det lille de faktisk får tak i, forsvinner på dagen, forteller Keiseraas hos Brio Solsiden.

– Det er typisk menn mellom 30 og 50 år som har dette som hobby, og de kjøper gjerne mye når de først får tak i, sier Keiseraas.

På BR Leker på City Syd i Trondheim merker de også pågangen, og det er ikke barn som kjøper merkene.

– Det er voksne menn som hamstrer, ja. Merkene forsvinner på dagen, forteller Kim Lund ved BR Leker til NRK.

– Nostalgitripp

Sundet, Sven Bisgaard

Sven Bisgaard Sundet fra P3s Heia Fotball.

Foto: Jon-Annar Fordal

Sven Bisgaard Sundet fra P3s Heia Fotball tror det er flere grunner til at det er nettopp voksne menn som samler på merkene.

– Dette var jo et barnefenomen på 80- og 90-tallet, og de tar det med seg videre inn i voksen alder. Det blir en slags nostalgitripp for dem, sier Bisgaard Sundet.

Han forteller at det også har vært snakk at færre merker er i omløp i år enn før, og at dette bidrar til de tomme butikkhyllene.

– Det er snakk om en manko på merker på verdensbasis, uten at jeg kan si sikkert hvorfor det er sånn. Skal vel ikke se bort fra at noen kanskje har undervurdert etterspørselen, sier Bisgaard Sundet.

– Er overrasket

Interpress Norge AS distribuerer merkene til butikkene i Norge. Markedsdirektør Tommy Engvik sier merkene selger som bare det.

– Vi har bommet vesentlig på antallet, såpass kan vi si. Vi trodde vi hadde bestilt nok, om lag 150.000 pakker. Vi trodde de skulle vare hele VM, men de var utsolgt allerede tre uker før VM startet, sier han.

Firmaet hadde bestilt opp med tanke på at barn skulle kjøpe enkeltpakker.

Men når det ender med at voksne menn hamstrer hele kartonger, så ble det feilberegning, sier Engvik.

– Bare må ha det

Rudi Jakobsen fra Bergen er en ivrig samler. Han forteller at det startet i barndommen, og så har det bare fortsatt.

– Jeg begynte å samle på fotballklistremerker i 1994 og kan jo ikke gi meg nå, sier Jakobsen til NRK.

Og han er ikke alene. Jakobsen forteller at «alle» samler.

– Det er samlemani som bare har vedvart, kan du si. Det blir nesten som dop. Jeg har hørt om folk som møtes i bakgater for å «deale» litt merker, forteller Jakobsen.

Jens Lønning er også en ivrig samler, som har merket at etterspørselen er ekstra stor i år. Selv holder han fast på hobbyen fordi det er stas.

– Jeg begynte å samle i under VM i 1994, så da er det veldig nostalgisk å samle litt når det er VM, sier Lønning.

Bytter fotballklistremerker

Klistremerkene er først og fremst tenkt som samlerobjekter for barn, og markedet ble støvsugd for merker når voksne menn begynte å hamstre i kassevis.

Foto: SRDJAN ZIVULOVIC / Reuters