Hopp til innhold

Vil undervise om barnehagebarnas psykiske helse

Ved Nord universitet skal barnehageansatte læres opp til å forebygge og oppdage psykisk sykdom.

FÖRSKOLA

Barnehagen er en sektor hvor nesten alt som blir betraktet som problematisk i samfunnet skal kunne forebygges.

Foto: Kallestad, Gorm / NTB scanpix

– Dette er noe vi har behov for i barnehagen. Vi ønsker å gjøre dagene til barna best mulig. Behovet for å kunne se barna har blitt mye større, forteller daglig leder ved Aker barnehage, Merete Myran Larsen.

Hun har siden 1991 jobbet i barnehage, nå tar hun det nyoppstartede faget Psykisk helse i barnehage ved Nord universitet.

Merete Myran Larsen

Daglig leder i Aker barnehage, Merete Myran Larsen er fornøyd med tilbudet.

Foto: Marit Langseth

– Det er bra det finnes slike tilbud vi kan utdype oss i. Jeg synes det er veldig viktig å se enkeltungen og det å jobbe direkte med hverdagen til barna og deres behov.

Vil sikre en god barndom

Mange fag tar for seg psykisk helse, men få har hovedfokus på kun barnehagen.

Barnehageansatte kan ta videreutdanningen både på Levanger og i Namsos.

– Det har vært kjempegod respons, vi har hatt enormt mye søkere. Vi har måttet avvise noen, for vi har fått betraktelig mange fler enn vi har hatt plass og kapasitet til å ta imot, forteller studieleder på barnehageutdanningen i Levanger Åshild Karevold.

Hun forteller at dette er en type kunnskap barnehagesektoren ønsker.

Åshild Karevold og Elin Børve

F.v. Åshild Karevold er studieleder for barnehageutdanningen på Levanger og Elin Bøvre er fagansvarlig. De er opptatt av forebygging i barnehagen.

Foto: Marit Langseth

– Barnehagen er en sektor hvor nesten alt som blir betraktet som problematisk i samfunnet skal kunne forebygges, for eksempel å droppe ut av videregående skole. Det er en viktig del av arbeidet, men det er også viktig å fokusere på det som er her og nå, for å kunne sikre en god barndom og en god hverdag.

En etterspurt utdannelse

Faget er finansiert av oppvekstprogrammet i Nord-Trøndelag.

– Barnehager har etterspurt mer skolering innenfor området i veldig lang tid. Vi er glade for at vi kan samarbeide med Nord universitetet og Institutt for barnehagelærerutdanning og nå har klart å få på plass et slikt studie, sier daglig leder i oppvektsprogrammet i Nord-Trøndelag, Anders Bjøru.

– Det å skolere barnehageansatte til å bli gode observatører og kjenne til hvem de kan kontakte ved ulike typer problematikk, tror jeg kan være med å motvirke veldig mye psykisk uhelse senere i livet, fortsetter han.

Bjørge understreker at psykisk helse har ingen aldersgrense.

– Jeg synes ikke det er tidlig å begynne med dette i barnehagen, for ungene er jo et menneske når de er små også. Psykisk helse begynner ikke når du går på skolen, avslutter Larsen.