Vil samle alle transportordninger i samme app

Fylkeskommunen i Sør-Trøndelag starter prosjektet «Smart transport», for at trøndere lettere skal navigere seg frem i kollektivterrenget.

Mobilett Atb
Foto: Morten Andersen / NRK
Mari Svenning
Journalist

– Vi har et fantastisk tilbud med ulike transportordninger i Trøndelag, men vil vi gjøre det lettere å få oversikt, og ikke minst enklere å reise sammen med andre, sier Erlend Solem, fylkesdirektør for samferdsel i Sør-Trøndelag fylkeskommune.

Nytt prøveprosjekt

Erlend Solem

– I dag kan det være ganske kaotisk. Vi har jo fått fire taxiselskaper, bare i Trondheim. Tenk om alle var under en felles app. Det hadde vært veldig oversiktlig, sier Erlend Solem.

Foto: Arne Kristian Gansmo / NRK

Fokuset er mobilitet, og et ønske om å fremheve samkjøring og enklere navigering, i ett og samme datasystem, for hele Trøndelag.

– Vi ser for oss å ha en felles app, som gjør at man enklere kan mikse bruken av ulike transportsystemer, som buss, taxi, hurtigbåt og bysykkel, sier Solem.

LES OGSÅ: Politikerne diskuterte kollektivtransport i nye Trøndelag

Kombinert månedskort

I dag er det for eksempel slik at du betaler for busskort hver måned, men tanken er at du skal kunne kjøpe et abonnement som kan brukes hos alle transporttilbud. Alt dette skal administreres av samme datasystem, og det er her teknologibyen Trondheim kommer inn.

– Vi er teknologihovedstaden, så selvfølgelig må vi være tidlig ute med dette. Vi ser jo elementer av dette allerede, men vi har ikke kommet langt nok, sier Solem.

Inspirasjon fra andre land

Prognoser viser at transportveksten i Trondheim mellom 2014 og 2030 blir på 17 %. For at dette ikke skal føre til stillestående køer, eller enorme veganlegg, behøves planlegging i god tid.

– Helsinki har laget et veldig bra system. Målet der er at innbyggerne skal slippe å eie egen bil innen 2025. Vi lærer mye av dem, og ikke minst taxi-appen Uber, sier Solem.

Forskjell på by og distrikt

Fylkesordfører i Trondheim, Tore O. Sandvik. Fylkesordfører i Trondheim, Tore O. Sandvik.

Fylkesordfører i Sør-Trøndelag, Tore O. Sandvik.

Foto: Kallestad, Gorm / NTB scanpix

I distriktene er det vanskeligere å drive kollektivtrafikk, fordi det er mindre mennesker. Istedenfor å kjøre buss basert på en rute, blir det nye målet å kjøre der folk er, og til tidspunkt de selv ønsker. De som skal kjøre samme strekning, kan kjøre sammen.

– Tidligere har vi kanskje kjørt 50 seters busser, og tidvis med bare 1 passasjer. Det er både sløsing av ressurser og kostbart. Nord-Trøndelag har vært veldig gode på bestillingstransport, og ved hjelp av ny teknologi skal vi sammen bli enda bedre, sier fylkesordfører Tore O. Sandvik.

Prøveprosjektet varer frem mot høsten 2017.

Video fra Trøndelag

I 2016 har det vært nesten 10 000 viltpåkjørsler. 1/4 av dem skjer i Trøndelag.
Fikk heder for sitt arbeid med mangfold og inkludering.
Etter år med hus-okkupasjoner og ungdomsopprør ble Svartlamoen boligstiftelse til, etter våpenhvile med Trondheim kommune. 
Det er faktisk 15 år siden kampen sto om det gamle arbeider-boligstrøket.