Hopp til innhold

Vil øke maksvekta på tømmerbiler

Dårlig standard på fylkeskommunale veier truer lønnsomheten til tømmernæringa i Trøndelag.

Tømmertransport

Vegdirektoratet foreslår nå å øke maksvekta for tømmerbiler i Norge til 60 tonn. Dagens last er på 54 tonn.

Foto: Illustrasjonsfoto: www.colourbox.no

Fylkesråd Tor Erik Jensen

Fylkesråd for samferdsel i Nordfylket, Tor Erik Jensen, støtter direktoratets forslag.

Foto: Tariq Alisubh / NRK

Anton Jensen er vant til å kjøre tømmer på smale veier. Dagens last er 54 tonn, men nå vurderer Vegdirektoratet å øke lasten til 60 tonn for å hjelpe næringa i konkurransen mot svenske og finske bedrifter.

Han og resten av tømmertransportørene i Nord-Trøndelag ønsker forslaget fra Vegdirektoratet velkommen.

– Vi ser jo at skognæringa trenger den hjelpa. Sverige og Finland har begge høyere vekt på vogntoga, og de er jo våre konkurrenter, sier Jensen.

– Som en krøttersti

Det betyr at tømmertransporten kan bli både lengre og tyngre. Men det er det ikke alle trønderske veier som tåler.

– Vi som kjører tømmer synes jo at sideveiene blir litt oversett, iallefall i forhold til riksveiene, sier Anton Jensen.

– Det er mange dårlige vegeksempler, men veien inn til Follafoss er svært dårlig, det er en krøttersti, sier han.

– Veinettet må forbedres

Samferdselsråd i Nord-Trøndelag, Tor Erik Jensen, mener 60-tonns trailere vil være en god løsning for tømmernæringa.

– Vegdirektoratets forslag om å tillate 60-tonns trailere kan bedre situasjonen, men da må veinett og bruer rustes opp, sier Jensen til NRK.

Han mener det er spesielt to bruer i fylket som må bli bedre. Dette er Bogna bru på Bangsund og Bjøra bru i Overhalla.

– Disse broene kommer vi til å gjøre noe med ganske så raskt, slik at man kan utvide lasten til 60 tonn, sier fylkesråden.

Vil ta minst et halvt år

Før forslaget til direktoratet kan gjennomføres må mer enn hundre veier og broer som fylket har ansvar for, bli bedre. Dette vil ta tid, mener seksjonsleder i Statens vegvesen, Kjell Åge Lauritzen.

– Bare gjennomgangen av alle disse broene må vi søke ekstern bistand til. Det sier seg selv at når man skal gjennom en slik mengde med konstruksjoner som skal beregnes, så vil dette iallefall ta et halvt år, sier han til NRK.

– Vi synes de er trege. Per i dag er det stort sett E6 som tåler 60 tonn, og der ligger det ikke spesielt mye tømmer, sier Anton Jensen.