Hopp til innhold

Vil løfte musikkbransjen med ny teknologi

Norge er langt dårligere enn våre naboland når det gjelder omsetningen innen kreative næringer. Det vil kulturminister Linda Hofstad Helleland gjøre noe med.

Linda Hofstad Helleland

Kulturminister Linda Hofstad Helleland tror det kan skapes mange nye arbeidsplasser innenfor de kreative næringene i Norge.

Foto: Grøtt, Vegard Wivestad / NTB scanpix

Norge ligger i verdenstoppen i digital kulturbruk og 84 prosent av nordmenn har en smarttelefon. Dermed er tilgangen på for eksempel musikk veldig stor.

– En motor

– Jeg ønsker at Trondheim som norsk teknologihovedstad skal være en motor for de kreative næringene som kan skape arbeidsplasser og bli en ny industri i Norge, sier Linda Hofstad Helleland til NRK.

I Trondheim fikk kulturministeren møte festival- og konsertarrangører, tekstforfattere og et bookingbyrå for å få nye innspill.

– Vi skal leve av noe i framtida også, ikke bare av olje og laks. Innenfor kreative næringer kan det skapes mange nye arbeidsplasser. Fordi vi ligger langt framme når det gjelder digitalisering, er det ikke bare det norske markedet som er kjøpere, men hele verden, sier hun.

Helleland viser ikke minst til bergensartisten Kygo som har oppnådd stor kommersiell suksess over hele verden.

– Det er jo helt fantastisk, og han fikk jo også synge under avslutningen av sommer-OL i Rio, sier kulturministeren.

OLY-2016-RIO-CLOSING

Kygo fikk æren av å avslutte sommer-OL i Rio sammen med artisten Julia Michaels.

Foto: LEON NEAL / Afp

Tempo i Trondheim

Kygo har fått god hjelp fra kompetansesenteret Brak i Bergen, og i Trondheim er det Tempo som bistår artistene. Rådgiver i Tempo, Thomas Ryjord, ønsker et løft for disse sentrene.

– Kygo har hatt mye nytte av Brak i Bergen, på samme måte som Highasakite, Ida Jenshus og andre trønderske artister har hatt nytte og glede av Tempo. Highasakite er det norske bandet som har vært lengst på VG-lista takket være streaming. Vi ligger langt framme på digitalisering, men dette må det forskes på og jobbes mer med. Teknologi og musikknæring må gå sammen, mener Ryjord.

Kommersielle aktører

Robin Jenssen eier produksjonsselskapet Dsign Music i Trondheim. Han leder også et publishingselskap i Stockholm og har solgt millioner av plater i Asia. Jenssen mener vi må bli flinkere til å fremsnakke musikk med kommersiell suksess i Norge.

– I Sverige ligger de 10–15 år foran oss på akkurat det. De kommersielle aktørene blir framsnakket, istedenfor at de blir tatt ned. Se på taxinæringa som har en app som heter Uber. Der har du en direkte kommunikasjon mellom sjåfør og forbruker. Slik må vi også tenke innenfor musikkbransjen, mener Jenssen.

Robin Jenssen ønsker også at NTNU og det teknologiske nettverket de har vil kunne finne metoder å streame norske artister på.

– Dermed vil inntektene havne i Norge og ikke i utlandet, mener han.

Kulturkonferanse i Trondheim

Linda Hofstad Helleland møtte mange aktører fra kreative næringer i Trondheim.

Foto: Grete Thobroe/NRK